تصاوير منتخب

۲۲۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

    • زیارت عاشورا، کلید حل مشکلات


       ارباب امام  حسین (ع) سرور و سالار شهیدان و بهترین آرامش‌دهنده و شفاعت کننده است، و البته قرائت زیارت عاشورا، راهی برای نزدیکی به سیدالشهدا (ع)، تعجیل در دعاها و حاجات خیر و گشایش مشکلات است.
      قرائت زیارت عاشورا، مهم‌ترین آیین ماه محرم‌الحرام است و ما شیعیان با خواندن این زیارت به سرور و سالار شهیدان سلام می‌دهیم و از شالوده ستم و ظلم بر آن عزیز، بیزاری می‌جوییم.

    • فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب

       
      ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

    • لیلة الرغائب چگونه شبی است؟


       
      "رجب"، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

    • نماز زیارت معصومین(ع)


      نماز های مستحبی

      نماز زیارت حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله

      از راه دور-چهار رکعت نماز زیارت بخوان به دو سلام، با هر سوره که می خواهی. چون فارغ شدی تسبیح فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بگو، بعد از خواندن زیارت.[1]

    • نماز و اعمال مستحبی شب زفاف

      شب اول عروسی یا شب زفاف اوّلین شبی است که یک دختر و پسر، تغییر کیفیتی و کمّیتی در زندگی خود می دهند و با انجام آداب عروسی و زناشویی، نام شوهر و همسر ـ عروس و داماد ـ را بر خود می نهند، و زندگی جدید را با همتای خود آغاز می کنند.

    • نماز رفع فقر و تنگدستی


       
      نماز عسرت و تنگدستی:
       
      از امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت شده : چون امری بر تو مشکل شود وقت ظهر دو رکعت نماز بخوان، در رکعت اول حمد و توحید و سه آیه اول از سوره فتح، و در رکعت دوم حمد و توحید و سوره انشراح، که بسیار مجرب است.[1]

    • نماز استسقاء (نماز باران)



       
       
        
       
      یکی دیگر از نمازهای مستحبی، نماز استسقاء (نماز باران) است. استسقاء از باب استفعال به معنی طلب باران و آبیاری از خداوند است، و این نماز در وقت کم شدن آب چاهها و چشمه ها و نباریدن باران، مستحب است طلب باران از خدا از طریق دعا و نماز.
      سبب نیامدن باران به خاطر گسترش گناهان، ناسپاسی نعمتها، نپرداختن حق مردم، کم فروشی، ظلم، نیرنگ، ترک امر به معروف و نهی از منکر، نپرداختن زکات، حکومت و قضاوت بر خلاف حکم خدا و... است که موجب خشم پروردگار و نیامدن باران می شود.

       

    • اعمال ونماز اول هر ماه قمری

      نماز های مشترک هر ماه
      چند عمل است:
      اوّل:خواندن دعاهاى نقل شده در وقت دیدن هلال،که بهترین آنها دعاى چهل‏ وسوّم صحیفه کامله است،که همراه با اعمال اول ماه رمضان ذکر شد

    • طریقه خواندن نماز شکر


       
      کی دیگر از نمازهای مستحبی نماز شکر است، و چون نمازی است که در وقت حاصل شدن نعمت و یا دفع بلا و مرض خوانده شود.
      امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: چون خداوند به تو نعمتی دهد یا از تو نعمتی را دفع نماید، دو رکعت نماز بخوان و در رکوع و سجود اول (بعد از ذکر می گویی:
       
      «الحمدلله شکرا شکرا شکرا وحمدا»
       
      و در رکوع و سجود دوم می گویی:
      «الحمدلله الذی استجاب دعائی واعطانی مسئلتی ». بعد دعای علی بن الحسین را از صحیفه بخوان. [1] 
      [1] . المصباح المنیر، ص 413.

    • نماز اموات و نماز وحشت


       
       
      امام صادق ـ علیه السّلام ـ هر شب برای فرزندش و در هر روز برای پدر و مادر خود دو رکعت نماز می گزارد، در رکعت اول سوره ی قدر و در رکعت دوم سوره ی کوثر می خواندند.[1]
       

    • نماز برای آمرزش گناهان


       
      دو رکعت بجا آورد، در هر رکعت شصت مرتبه سوره ی توحید را بخواند، چون از نماز فارغ شود گناهانش آمرزیده شود.[1]

    • طریقه خواندن نماز استغاثه

       

      چون خواستی بخوابی، نزد خود ظرف آب تمیزی بگذار و رویش را بپوش، چون برای نماز شب بیدار شوی سه جرعه از آن بنوش و با بقیه آن وضو بگیر و رو به قبله اذان و اقامه بگو و دو رکعت نماز به هر سوره ای که خواهی بخوان.

    • نماز شب چهار شنبه:


       

       
      نماز شب چهار شنبه دو رکعت نقل شده است، در هر رکعت بعد از حمد آیه الکرسی و سوره قدر و  سوره نصر را یک مرتبه و سوره توحید را سه مرتبه. کسی که این نماز را بخواند خدای تعالی گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد.

    • دوران نامزدی داشته باشیم یا نه؟

      اما مدت دوران نامزدی نباید خیلی کوتاه باشد و نباید خیلی طولانی باشد. هر یک از این شرایط جنبه های مثبت و منفی خاصی دارد که در زیر به آنها اشاره خواهد شد.
      دوران نامزدی یک دوران شناخت است و تجربه نشان داده است که نحوه ی استفاده بهینه از این دوران می تواند تأثیر بسیار زیادی بر زندگی زناشویی داشته باشد. اما مدت دوران نامزدی نباید خیلی کوتاه باشد و نباید خیلی طولانی باشد. هر یک از این شرایط جنبه های مثبت و منفی خاصی دارد که در زیر به آنها اشاره خواهد شد.

    • کارهای ویران‌گر یا سازنده زن و شوهرها!


      هنگامی که تازه با فردی آشنا می شوید و در ابتدای نامزدی یا ازدواج قرار دارید، همه چیز زیبا و خاطره انگیز است. هنگامی که خانواده های یکدیگر را برای نخستین بار ملاقات می کند، آنها شما را تحسین می کنند و شما احساس می کنید دوستشان دارید. همه رابطه ها در ابتدا بسیار خوب و دوست داشتنی هستند اما در میان همه آن خوبی ها، مسایلی هم وجود دارند که اصولا توسط زن یا مرد نادیده گرفته می شوند و زمانی به اهمیت آنها پی می برید که بسیار دیر است و کار از کار گذشته.
      رویدادهای مهم ملاقات های اول اصولا تعیین کننده نوع رابطه دوران متاهلی زوج ها هستند. به همین منظور ما شش مورد را انتخاب کرده ایم که در شناخت این مسایل می تواند به شما کمک کند.

    • چگونه برای ازدواجمان چرتکه بیندازیم؟

      برخی از افراد از نسلی که در سال‌های 1355 تا 1367 با ایده‌های آرمانگرایانه و فقط براساس ایدئولوژی مشترک، بدون در نظرگرفتن سایر معیارهای مهم ازدواج کردند، در دهه هفتاد و همزمان با دوره تعادل اقتصادی چنان به مشکلات مالی برخوردند که تصمیم گرفتند فرزندانشان و به‌خصوص دخترانشان را با مطالبات افراطی مالی روانه خانه بخت کنند. آثار این دوره در دهه 80 باعث تغییر رفتار مردان ایرانی شد و آنها اکنون گرایش کمتری به ازدواج در سنین پایین‌تر دارند و گاهی مجبور می‌شوند توان مالی و موقعیت خود را بیش از آنچه است، نشان دهند تا بتوانند با فرد موردنظر خود ازدواج کنند (البته این کار غیرقانونی است و از نظر حقوقی مصداق «تدلیس» محسوب می‌شود). اکنون به ادامه بحث دراین‌باره می‌پردازیم.

    • بعد از نامزدی مرتکب این اشتباهات نشوید

      بالاخره لحظه رویایی فرا رسیده است؛ حلقه نامزدی را در انگشت دارید و روی ابرها سیر می‌کنید. از همین حالا دلهره برگزاری جشن عروسی به دلتان افتاده و می‌خواهید که هر چه زودتر شروع کنید... درست در همین لحظه بهتر است کمی صبر کنید و این مطلب را بخوانید چون اشتباهات ساده‌ای هست که معمولا عروس ها و دامادهای جوان در فاصله نامزدی تا جشن ازدواجشان مرتکب می‌شوند و در آینده نمی‌دانند که پیامدهای این تصمیمان نادرست را چطور جمع و جور کنند.

    • 8 نکته مهم برای برنامه‌ریزی یک ماه‌عسل رویایی

      8 نکته مهم برای برنامه‌ریزی یک ماه‌عسل رویایی
      بعد از ماه ها برنامه ریزی عروسی و آماده سازی مراسم جشن، ماه عسل معمولا یکی از دقیق ترین و با برنامه ترین سفر هایی است که شما رفته اید و یا تا به حال خواهید رفت. از ساحل دریا تا ماجراجویی در جنگل، گزینه های نا محدودی پیش روی شماست. در ادامه فوت و فن‌هایی را برای کمک به شما که در پی برنامه ریزی سفر هستید پیشنهاد می‌کنیم.

    • چیزهایی که بعد از عقد شما را پشیمان می‌کند

      ازدواج فقط حلقه به دست کردن و تعیین مراسم روز ازدواج نیست. درست زمانی که حتی فکرش را هم نمی کنید، بروز بعضی مشکلات ممکن است عرصه زندگی را حتی در دوران عقدو زمانی که کارت های عروسی تان را بین اقوام پخش کرده اید، چنان به شما تنگ کند که عطای بودن با همسرتان را به لقایش ببخشید. به همین علت روانشناسان به دخترها و پسرها توصیه می کنند که با شناخت کامل همسر خود را انتخاب کنند تا دوران امزدی و عقد را به سلامت طی کنندو به خانه بخت بروند.

    • فوت و فن‌های برگزاری جشن پاتختی



      روز عروسی که نزدیک می شود یکی از دغدغه ها و نگرانی های عروس خانم ها خوب برگزار شدن مراسم ازدواج است و یکی از این دغدغه های مهم هم مربوط به مراسم پاتختی است. در اینجا به برخی از این دغدغه ها و راه حل های آنها اشاره می کنیم.

    • چطور انگشتر نشان انتخاب کنیم؟


      در کشور ما رسم است که در مجلس بله برون خانواده داماد یک انگشتر را برای عروس آینده‌شان هدیه می‌آورند و به اصطلاح او را برای پسرشان نشان می‌کنند. در بسیاری از مواقع ممکن است دختر خانم مدل آن انگشتر را دوست نداشته باشد و مجبور شود برای تعویض آن در جواهر فروشی کلی ضرر بدهد. اگر می‌خواهید دچار چنین مشکلی نشوید این مطلب را بخوانید.

    • می‌خواهید جشن عروسیتان چطور باشد؟


      

      واقعاً دوست دارید مراسم عروسی‌تان را چه طور برگزار کنید؟ می‌خواهید بی‌خیال جشن شوید یا اینکه دوست دارید کمتر از عروسی نوه ملکه الیزابت نباشد و کاری کنید که دوست و آشنا به شما غبطه بخورند؟ اصلا می‌دانید که با شرایطی که دارید چه نوع جشنی به دردتان می‌خورد؟ قرار است بعد از انجام این تست به جواب همه سۆال‌ها برسید. پس اول یک قلم بیاورید و بعد بروید سراغ دلتان بروید.

    • 6هشدار دوره نامزدی

      دوران آشنایی یکی از ضروریات برای شروع زندگی مشترک است در این دوران زن و مرد نسبت به خصوصیات اخلاقی تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و فکری یکدیگر شناخت بیشتری کسب می‌‌کنند متاسفانه برخی خانواده‌ها زمان محدودی را درنظر می‌‌گیرند.

    • چالش‌های ناهمگونی در ازدواج‌


      ازدواج های نامتعارفی را این روزها می بینیم. ازدواج هایی که معیارهایشان تناسبی با هم ندارند و در نتیجه خیلی زود به جدایی می رسند.
      در مساله ازدواج تفاوت‌های فردی زیادی وجود دارد یعنی هیچ دو ازدواجی نیست که بر اساس ملاک‌های ثابتی صورت گرفته باشد. در این شرایط باید بررسی کرد که اساساً یک ازدواج موفق بر اساس چه ملاک‌هایی باید صورت بگیرد و تا چه اندازه ازدواج‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود بر اساس معیارهای درست است. باید به این نکته توجه شود که در حال حاضر ما در ازدواج‌های امروزی شاهد نوعی ناهمگونی هستیم و هر کسی بر روی ملاک خاصی تاکید می‌کند. به هم ریختگی معیارها در ازدواج باعث پدید آمدن ازدواج های ناموفق و پنهان کاری در زندگی های امروز شده است که نهایتا در زندگی منجر به مسایلی مانند خیانت و عدم وفاداری زن و مرد نسبت به هم خواهد شد.
       

    • عروس‌خانم‌ها این غصه‌ها را نخورید

      عجیب نیست اگر روزهای قبل از جشن عروسی و نخستین روزهای وارد شدن به خانه مشترک، پرتنش‌ترین لحظات زندگی شما باشد. شمایی که در همین چند روز، با دنیای مجردی و خانه پدری خداحافظی کرده‌اید و وارد چرخه روابط و مسئولیت‌هایی شده‌اید که گاهی نگران‌کننده به نظر می‌رسند. اما نگران پیچیدگی این روزها نباشید! کافی است یک نفس عمیق بکشید و یک‌بار اتفاقاتی که تاکنون افتاده و آنچه انتظار رخ دادنش را دارید را مرور کنید. اگر کنترل ذهن‌تان را به دست بیاورید، دیگر کنار آمدن با انتظارات سنتی خانواده‌ها و راضی کردن رویاهای مدرن خودتان کار پیچیده‌ای نیست.

    • آنچه باید درباره دوران عقد بدانید


      دوران عقد زمان مناسبی برای آشنایی زوجین با ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی همدیگر است. رفتارها و خواسته ها، اعتقادات و سبک زندگی افراد در این دوره تا حد زیادی مشخص می شود و می تواند بروشور راهنمای خوبی از آینده زندگی مشترک باشد. منتها وقتی این دوران به طول می انجامد، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی نیز بشود. نداشتن حریم خصوصی و رفت و آمدهای همیشگی از جمله مسائلی است که در دراز مدت موجب اختلاف و بحث بین خانواده ها و همسران جوان می شود.

    • مشکلات رایج در عقد طولانی


      طولانی شدن دوران عقد در کنار همه خطراتی که دارد، یک زنگ خطر خیلی ویژه را برای زوج های جوان به صدا در می آورد. شما فکر می کنید نسبت به یکدیگر سرد شده اید و همین عامل قهر و آشتی های پی در پی می شود.

    • مدیریت توقعات در ازدواج و روابط عاشقانه


      تقریباً همه ما از تک‌تک لحظاتمان انتظار نتیجه داریم. مثلاً وقتی سوئیچ را در ماشین می‌چرخانید، انتظار دارید ماشین روشن شود. و وقتی این اتفاق‌ها نمی‌افتد، فوراً دچار ناامیدی می‌شویم. این درمورد روابطمان هم صدق می‌کند. برای خیلی از ما انتظاراتمان از نامزد یا همسرمان متفاوت است. درواقع، این تفاوت‌ها اینقدر مهم می‌شوند که اگر برآورده نشوند، موجب پایان یافتن آن رابطه یا ازدواج می‌شود.

    • چطور خانواده ها را به ازدواج مان راضی کنیم؟

      ما در ایران زندگی می کنیم و در فرهنگ ما، ازدواج انتخاب یک شریک برای زندگی نیست؛ بلکه انتخاب یک خانواده و یک قوم است. به همین دلیل است که خانواده نقی بسیار مهم را در آینده زندگی مشترک بازی می کند. گذشته از اینکه خانواده در کشور ما تاثیر بسیار زیادی بر زندگی مشترک می گذارد.

    • دورانی که زیربنای یک عمر زندگی‌ است

      زوجین در این دوران به دلیل عدم تعهد نسبت به یکدیگر و قرارگیری در موقعیت عاطفی جدید دوران خوشایندی را تجربه می‌‌کنند و به دلیل عدم وجود تعارضات دوران عقد و ازدواج در‌ دوران نامزدی، در این دوران بدون مشکل باهم ارتباط برقرار می‌‌کنند.