تصاوير منتخب

۱

دومین جلسه آموزش خانواده مدرسه قرآنی صادق الائمه علیه السلام رضوان

مجموعه تعلیم و تربیت

در این جلسه آموزش خانواده  که برای اولیاء دانــش آموزان در  روز چهارشنبه 1394/10/02راس ساعت 15 عصر برگزارشد. ابتدای جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای جواد زینلی مسئول روابط عمومی شورای مرکزی انجمن محبین حضرت صادق الائمه علیه السلام شروع شد.

 پس از تلاوت قرآن،کارشناس آموزش خانواده حاج احمد خراسانی در بحث آموزش خانواده  و تقسیم بندی خانواده ها  اشاره کردند و گفتند:
به طور  خلاصه از نظر نحوه تربیت فرزندان خانواده ها به سه قسمت تقسیم میشود:
 1.خانواده سخت گیر (پریشان)
 2. خانواده سهل گیر (آسان گیر)
  3.خانواده دمکرات (‌ خانواده متعادل) 

 1.خانواده سختگیر
پدر و مادر ها با بچه ها همان طور رفتار می کنند که والدین خودشان رفتار کرده اند. تصمیم گیری با یکی از والدین ( خصوصا پدر )‌ انجام می گیرد. معمولا پدر خانواده حاکم بر رفتار و اعمال فرزندان است و هیچ یک از اعضای خانواده اجازه اظهار نظر ندارند.و اگر در این خانواده های سختگیر زن سالار باشند  مردها مثل سایه می مانند و این قضیه باعث میشود تربیت سنگین نسل بر روی دوش خانمها بیافتد و ممکن است تصمیماتی بگیرند که قابل جبران نباشد.
2.  خانواده سهل گیر و آسان گیر
در این خانواده ها در دادن آزادی به نوجوان افراط می شود و زیاده روی میکنند. کنترل چندانی نسبت به رفت و آمدها، رفاقت ها و … ندارند. اغلب پدر و مادرها به علت مشغله کاری زیاد زمان کافی و مناسبی برای فرزندانشان ندارند و تربیت و شکل گیری آنان را بر عهده جامعه می گذارند و نوجوان به ارزش ها و ضد ارزش های اجتماعی توجهی ندارند و فردی ناهنجار ،
 
لاابالی بی قید و بند می شوند و چون در طول زندگیشان هیچ نظم و ترتیبی نداشتند. با اولین برخورد و تنبیه دچار شکست می شوند. این نوجوانان اغلب گام در مسیر والدینشان می گذارند بی تردید همگی ما در زندگی روزمره شاهد این مسائل هستیم که پسر یک فرد معتاد نیز اعتیاد دارد ؛
 دختر مادر بی نظم هیچ نظامی در کارهایش مشاهده نمی شود و…نوجوان و ارتباط با اعضای خانواده هنگامی که کودکی پای به دوره نوجوانی می گذارد یکی پس از دیگری بندهای وابستگی به خانواده را جدا می سازد و تفاوت فاحشی میان نسل خود و نسل والدینش می بیند که چنانچه اختلاف سنی بین والدین و فرزندان بیشتر باشد این اختلاف رنگ بیشتری می گیرد.می توان رفتارهای مخالفت آمیز نوجوان در این دوران را به دلیل کسب استقلال و تثبیت هویت فردی دانست.
 این نشان دهنده این واقعیت است که هرگاه به نوجوان برای رسیدن به این احساس فرصت کافی داده شود این اختلافات به حداقل خود می رسد و هرگاه این فرصت از او دریغ شود این تعارضات و اختلاف ها به اوج خود می رسند که در این حالت ممکن است نوجوان تنها از روی مخالفت با والدینش مبادرت به انجام کارهایی نماید که خود نیز با آنها مخالف است.

 3.خانواده دمکرات (‌ خانواده متعادل ) 

 افراد این خانواده به طور آشکار رنج و ناراحتی و نیز احساس همدری خود را نسبت به افراد دیگر خانواده بیان می کنند.سرزنده و با محبت هستند و همه رفتار و اعمال آنان با نوعی اصالت توام است. از ریسک (‌خطر کردن )‌ معقول و سنجیده نمی هراسند و می دانند که ممکن است با خطر کردن اشتباهاتی نیز داشته باشند ‍ ، ولی اشتباهات شخصی هم می تواند خود مقدمه ای برای شناخت اشکالات شخصی و بنابراین زمینه ای جهت رشد و کسب تجربه بیشتر باشد.برای یکدیگر ارزش و احترام قایل اند و یکدیگر را دوست دارند و از این احساس خود شادمان هستند. روابط افراد خانواده با یکدیگر هماهنگ و روان است و با آهنگی پرمایه و روشن با یکدیگر سخن می گویند.زمانی که در خانواده سکوت برقرار است ‍، سکوتی است آرامبخش و نه سکوت مبتنی بر ترس یا احتیاط.اعضای خانواده به راحتی یکدیگر را نوازش می کنند و در آغوش گرفتن فرزندان توسط پدر و مادر امری است عادی و توام با تجربه عشق و محبت خانوادگی. وقتی در خانواده سرو صدا هست ‍، صدای فعالیتی پر معنی است و نه غرشی رعد آسا و برای خفه کردن صدای دیگران. هریک از اعضاء خانواده می دانند حق آن را خواهند داشت که حرف خود را به گوش دیگران برسانند و در این زمینه نیازی به سکوت و تحمل فشار حاصل از آن نمی باشد. اگر یکی از اعضای خانواده هنوز فرصتی برای صحبت کردن پیدا نکرده است ‍، به دلیل تنگی وقت بوده است و نه کمی محبت ‍ ،‌ کم توجهی یا بی ملاحظه بودن اعضای دیگر خانواده .افراد خانواده صادقانه با هم صحبت می کنند ، با علاقه به سخنان یکدیگر گوش می دهند ، با یکدیگر رو راست و صادق هستند و به راحتی علاقه خود را به یکدیگر نشان می دهند. افراد خانواده به راحتی و آزادانه با یکدیگر درد دل می کنند و این حق را دارند که درباره هر موضوعی (‌ مثل ناکامیها ، ترسها ، صدمه هایی که دیده اند ،‌ خشم خود ،‌ انتقاد از دیگری ، خوشیها یا کامیابیها )‌ ،‌ با یکدیگر سخن بگویند.افراد خانواده برای کارهای خود برنامه ریزی می کنند و در این راه اگر مشکلی با مزاحم اجرای برنامه های از قبل تعیین شده آنان شود ،‌ به سادگی خود را با آن تطبیق می دهند و در نتیجه قادر هستند بدون تجربه احساس ترس یا واهمه ،‌ بیشتر مشکلات زندگی خود را حل و فصل کنند.در خانواده ،‌ زندگی آدمی و احساسات بشری، بیش از هر عامل دیگری مورد توجه و احترام است.در خانواده ،‌ پدر و مادر خود را مدیر یا رهبر خانواده می دانند و نه رئیس یا ارباب خانواده و نیز می دانند که در موقعیت های مختلف چگونه به فرزندان خود بیاموزند تا به مرحله یک انسان واقعی بودن نزدیک شوند. اعضای خانواده در مورد اشتباهات خود (‌ در قضاوت ، رفتار ،‌ بروز هیجانها و ... ) به همان سهولتی با یکدیگر سخن می گویند که در مورد اعمال ، کردار و گفتار صحیح خود اظهار نظر می کنند.رفتار اولیای خانواده با آنچه به فرزندان خود می گویند - یا توصیه می کنند - مطابقت کامل دارد و در این راه از خود صداقت بسیار نشان می دهند.اگر یکی از افراد خانواده مرتکب اشتباهی شد و نادانسته خسارتی ایجاد نمود ، پدر و مادر با حمایت از او باعث خواهد شد تا فرزند بی دقت ،‌ بر احساس ترس یا گناه خود فایق آید . وقتی یکی از فرزندان خانواده عملی را انجام می دهد که برای تصحیح عمل یا کار او الزامی به نظر می آید ، پدر و مادر آموزش فرزند خود را با گوش دادن - حس کردن - فهمیدن - و در نظر گرفتن زمان و دوره خاص رشد او ، آغاز می کنند. پدر و مادر خانواده می دانند که در زندگی هر شخص مشکلاتی پیش خواهد آمد و اجتناب از همه مشکلات زندگی امکان ناپذیر می باشد . بنابراین گوش به زنگ آن هستند که برای هر مشکل تازه ،‌ راه حلی پیدا کنند و به فرزندان خود نیز می آموزند تا چگونه در حل مشکلات از خلاقیت و نو آوری بهره بگیرند.اولیاء‌ خانواده می دانند که هر چند با شرمنده ساختن کودک و تنبیه بدنی فرزندان می توان رفتار آنان را تغییر داد ،‌ اما این آگاهی را نیز دارند که آثار این تنبیه ها بر ذهن آنان باقی می ماند و به سادگی و به سرعت قابل ترمیم نمی باشد.
در این خانواده ها افراد فرصت رشد و بالندگی دارند و با عزت نفسی هرچه پر بار تر در جهت کسب آگاهی ها و مهارت ها تلاش می کنند.

به گزارش پایگاه مذهبی دارالصادقیون  کارشناس آموزش خانواده راجع به بیماری  ایدز و نکات پیشگیری از آن گفتندبا گذشت چند دهه از ظهور بیماری ایدز، متاسفانه هنوز روند این بیماری به سرعت رو به افزایش است، توجه داشته باشید:
  • ایدز واکسن ندارد.ایدز درمان ندارد.ولی قابل پیشگیری است به شرطی که آموزش لازم در این زمینه داشته باشیم.
با اینکه بعضی مبتلایان به ایدز هیچ علائمی ندارند آمیزش جنسی با آن ها باعث ابتلا می شود. مبتلایان بعد از مدتی بیمار شده و در سنین جوانی خواهند مرد. در چنین شرایطی ضروری است که مجهز و آماده باشیم.به منظور پیشگیری از انتقال کلیه بیماری­های خونی و پوستی قابل انتقال در آرایشگاه ها، بهترین شیوه، استفاده از وسایل اختصاصی برای هر مشتری می باشد. بنابراین لازم است که متصدیان آرایشگاه ها از مشتریان خود بخواهند که وسایل آرایشی اختصاصی را همراه بیاورند. این وسایل شامل قیچی، شانه، برس، پیش بند،حوله، تیغ و دسته تیغ و ماشین اصلاح و... می باشد.



در ادامه جلسه در رابطه با انتظارات مدرسه از اولیاء دانش آموزان و برنــامه های تربـیتی مدرسه و همکاری اولیاء سرکار خانم اعظم سادات ترابی مدیر مدرسه  در زمینه های کاری خود برای اولیاء سخنرانی نمودند با توجه به نزدیکی امتحانات می توان به چند نکته در خصوص بهتر یاد گرفتن دانش آموزان توجه کرد:  والدین و مدرسه نباید مبنای ارزشگذاری فعالیت دانش آموز را تنها نمره وی قرار دهند. برخی از معلمان کسب نمره متوسط به وسیله دانش آموزی را که با علاقه درس میخواند بسیار ارزشمندتر از نمرات عالی دانش آموزی میدانند که از ترس توبیخ شدن در مدرسه و خانه تلاش کند. باید فرهنگ ارجح بودن یادگیری بر کسب نمره در مدارس و خانواده ها نهادینه شود.  آمادگی جسمی دانش آموز برای شرکت در جلسه امتحان به اندازه آمادگی روحی او اهمیت دارد. بسیاری از دانش آموزان منطق درست درس خواندن را نمیدانند و این موضوع به یادگیری و تسلط نداشتن آنان دامن میزند، بنابراین معلمان و والدین باید در رفع عوامل استرس زا تلاش کنند. برای یادگیری و حضور مثبت در امتحان، دانش آموزان نباید به اصطلاح شب امتحانی باشند بلکه باید در طول سال درس خود را مطالعه و مرور کنند و در شب امتحان تنها نگاهی گذرا به مطالب مهم داشته باشند. این در حالی است که والدین درخصوص کاهش استرس شبهای امتحان فرزندان خود شرح وظایف مستقیمی ندارند و در این باره باید از شیوه های غیرمستقیم استفاده کرد.  مسافرت والدین و تنها گذاشتن دانش آموزان در موقع امتحانات آرامش آنها را بر هم میریزد، بنابراین خانواده ها باید در این زمان رفتار مهربانانه را جایگزین رفتارهای خودخواهانه خود با فرزندانشان کنند. همچنین در شبهای امتحان دانش آموزان را از شب نشینی ها و عادات گذشته که در طول سال تحصیلی انجام میدهند دور کنند.  استفاده از رژیم غذایی مناسب در موقع برگزاری امتحانات و داشتن آرامش کافی برای دانش آموزان یکی از راهکارهای مناسب برای کم کردن استرس خواهد بود و امید که این روشها باعث شود دانش آموزان با موفقیت، امتحان خود را پشت سر بگذارند. فراموش نکنید! خانواده تنها وظیفه پشتیبانی و حمایت و البته آموزش نوع درس خواندن فرزندان را برعهده دارد؛ نه گام به گام با آن ها درس بخواند! درس خواندن تکلیف دانش آموز است. در پایان از خانواده ها خواستند که اطلاع رسانی کنند در  اولین جشنواره صداقت و امانت که در سالروز میلاد پیامبر و امام صادق (ع) که در جوار امامزاده برگزار میشود شرکت نمایند.




نظرات (۱)

    • پاسخ:

      سلام استاد تشکر میکنم و امیدوارم دراین ایام با برکت توفیق کسب فیوضات معنوی را بدست آورید و بر شما مبارک باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی