تصاوير منتخب

۰

فریب در ازدواج و حق فسخ برای طرف مقابل

مجموعه تازه های نامزدی، عقد و ازدواج

امروزه یکی از مشکلات میان زوج‌های جوان که به واسطه‌ی آن کانون‌های خانوادگی در همان سال‌های اول از هم می‌پاشد، نبود صداقت و فریب خوردن یکی از طرفین یا اصطلاحا فریب در ازدواج است که حجمی از پرونده‌های دادگاه خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. طبق ماده‌ی 648 قانون مجازات اسلامی فریب در ازدواج جرم محسوب شده و فریب دهنده به مجازات خواهد رسید.

با توجه به پرونده‌های موجود در دادگاه‌ها، بیشتر فریب‌هایی که از جانب آقایان صورت گرفته، دروغ در بیان داشتن تحصیلات عالیه، شغل مناسب و یا حتی ادعای فرزندی یکی از خانواده‌های معروف بوده است و در مقابل فریب‌هایی که از جانب خانم‌ها صورت گرفته اکثرا مبتنی بر پنهان کردن ازدواج در گذشته است که با آشکار 
شدن این موارد، فریب خورده شکایت خود را تحت عنوان فریب در ازدواج به دادگاه ارائه می‌دهد.

تمام قسمتهای این داستان تخیلی نبود . قسمتی از زندگی یکی از دوستان من بود که اخیراً زن خود را طلاق داده و البته ایشان بخاطر مهریه به زندان اوین هم تشریف بردند و با پرداخت قسمتی از مهریه 50 میلیونی(500 سکه طلا) موفق به طلاق همسرشان شدند .
البته اگر بخواهید فکر کنید که این عمل آن خانم نسبتاً محترم خلاف قانون و جرم بوده و بر اساس ماده 647 باید مجازات شود و یا بخاطر تدلیس در نکاح عقد باید فسخ شود شما زیاد بیراه نگفته اید ولی این اقدامات آن دوست عزیز هرگز به نتیجه مثبتی منجر نشده است چون اثبات این امور کار ساده ای نیست .
چگونه میشود ثابت کرد که شما اطلاع نداشته اید . اما مدعی هستید پس باید ثابت کنید نمیدانستید .
طرف شما اگر منکر موضوع باشد میتواند قسم بخورد و مساله ختم میشود .البته مشکلات جامعه و جوانان ما به موضوع فریب در ازدواج خلاصه نمیشود .اختلاط فرهنگی زیاد شده مردمی که در کوچه وخیابان میبینیم در ظاهر به هم شاید نزدیک هم باشند و لی از درون زندگیهای شخصی با هم فاصله زیادی دارند .عده ای فریب را با زرنگی اشتباه میگیرند و تصور میکنند با این روش موفقیت را بدست میآورند ولی چطور بار کج میخواهد به منزل برسد ؟! جوانی که معتاد و بیکار است چطور با جا زدن خود بعنوان یک تاجر موفق میتواند آینده روشنی برای خود متصور باشد .چطور دختری با پنهان بیماریهای خود میتواند فکر کند طرف مقابلش او را خوشبخت خواهد کرد ؟.
متاسفانه آدمهایی که در اجتماع میبینیم گاهاً در بدو آشنایی به این مسائل فکر نمیکنند و فکر میکنند عقد صورت میگیرد و بعد از عقد دیگر مشکلات تمام است ، حتی گاهی مهریه را ترمز اختلافات بعدی میکنند ولی آیا واقعاً مهریه در این مواقع تاثیری دارد؟ هر چند در اجتماع ما صحبت از این است که ازدواج مثل هندوانه میماند و اصلا مشخص نمیکند چه نتیجه ای دارد .ولی جوانان کشور ما باید به این نکته توجه داشته باشند که شناخت قبل از ازدواج جلوی بسیاری از مشکلات را میتواند بگیرد .
و البته این شناخت و آشنائی هیچ رابطه ای با روابط احساسی و گشتن در پارک ندارد. اینکه شما فرد مورد نظر خود را در خانواده او بشناسید و تحت نظر و توجه داشته باشید بسیار کار آمد تر از آن است که از بقال محله و یا همسایه ای که هنوز اسم افراد خانواده را بدرستی نمیداند اطلاعات بگیرید چه برسد به اینکه اصلا تحقیق هم نکنید .
اگر ازدواج کردید و درستکاری و امانتداری و صداقت طرف مقابلتان را امتحان نکردید و از آن مطمئن نشدید بیشترین خطر بهم خوردن زندگی مشترک را خودتان به زندگی خودتان آورده اید .قوانین در بسیاری موارد راه حل مشکلات شما را فراهم نمیکند پس باید دقت داشته باشید در جایی که عاقبت آن نا مشخص است پای نگذارید و اگر خواستید در زندگی مشترک قدم بگذارید درصد اطمینان آنرا از قبل بالا ببرید نه اینکه از روی شانس به امید خوشبختی باشید.
منبع : ویستا

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی