تصاوير منتخب

۰

شاد کردن مؤمن

مجموعه فضایل اخلاقی



زمان امام صادق علیه السّلام بود شخصی بنام نجاشی استاندار اهواز و فارس بود، یکی از کشاورزهای قلمرو حکومت او به حضور امام صادق (ع) آمد و عرض کرد: در دفتر مالیاتی نجاشی ، مبلغی را به نام من نوشته اند، نجاشی از شیعیان شما است ، اگر لطف می فرمائی نامه ای برای او بنویس تا ملاحظه مرا بکند. امام صادق (ع) برای نجاشی نامه ای ، این گونه نوشت : 

بسم اللّه الرحمان الرحیم سّر اخاک یسّرک اللّه . :بنام خداوند بخشنده مهربان ، برادر دینی خود را خوشحال کن ، خداوند ترا خوشحال می کند. هنگامی که این نامه به دست نجاشی رسید، وقتی دریافت که نامه امام صادق (ع) است ، گفت : این ، نامه امام صادق (ع) است ، آن را بوسید و به چشم کشید و به حامل نامه گفت : حاجت تو چیست ؟ او گفت : در دفتر مالیاتی تو، مبلغی را به نام من نوشته اند. نجاشی گفت : آن مبلغ ، چه اندازه است ؟! او گفت : ده هزار درهم است . 
نجاشی ، منشی خود را طلبید، و جریان را به او گفت و به او دستور داد که آن مالیات را بپردازد و نام آن کشاورز را در دفتر مالیات ، خط بزند، و سال آینده نیز همین کار را در مورد او انجام دهد. پس از این دستور، نجاشی به آن کشاورز گفت : آیا تو را خوشحال کردم ؟. او گفت : آری فدایت شوم . سپس نجاشی دستور داد یک کنیز و یک غلام و یک مرکب و یک بسته لباس ‍ به او بخشیدند، و در مورد هر یک از آنها که به او می داند، نجاشی به او می گفت :آیا تو را خوشحال کردم ؟. او در پاسخ می گفت : آری فدایت گردم . تا آنجا که نجاشی به او گفت : این فرشی را که روی آن هنگام دادن نامه مولایم امام صادق (ع) نشسته بودم ، به تو بخشیدم ، برادر و با خود ببر و در نیازهایت مصرف کن . آن کشاورز، خوشحال از نزد نجاشی بیرون آمد و سپس به حضور امام صادق (ع) رسید و جریان را به عرض آن حضرت رساند، و آن حضرت را خوشحال یافت ، عرض کرد: ای فرزند رسول خدا گویا رفتار نجاشی با من ، شما را خوشحال کرد؟. آن حضرت فرمود: آری سوگند به خدا او خدا و رسولش را خوشحال کرد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی