آیا پیام پیامبر صلى الله علیه وآله ویژه مردان است و یا زنان هم مخاطب این پیام قرار مىگیرند؟
محمدباقر پورامینىاین سوال ممکن است در ذهن بسیارى از زنان مطرح باشد که آیا پیام پیامبر صلى الله علیه وآله ویژه مردان است و یا زنان هم مخاطب این پیام قرار مىگیرند؟پیامبر اسلام همچون همه انبیا، با دو هدف زیر، هدایت مردم را آغاز و دنبال کرد:1. آشنا ساختن مردم با معارف الهى.2. کامل کردن عقاید و اخلاق جامعه.
بنابراین، تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس مردم از سوى دیگر هدفهاى پیامبر صلىاللهعلیهوآله بودهاند؛ آن گونه که قرآن مىفرماید: «یعلمهم الکتاب و الحکمه و یزکیهم»[1].
از این رو، مىتوان رسالت پیامبر را این گونه بیان کرد:او براى تعلیم و تربیت و تزکیه آمد؛ تا در بخش نظرى، جامعه را به علوم الهى و صحیح، رهنمون سازد و در بخش عملى نیز مردم را به طهارت روح برساند. مخاطب چنین حرکت هدایتبخش، جان انسان خواهد بود؛ نه بدن او. از این رو، زن و مرد هر دو به طور همسان، مخاطب پیام پیامبر صلى الله علیه وآله خواهند بود.
محور تعلیم و تعلم، جان آدمى است؛ نه بدن و نه مجموع جان و بدن او؛ بلکه آن که عالم مىشود، روح است و روح، نه مذکر است و نه مونث. پس در آن چه به کمال آدمى باز مىگردد، همچون مسائل علمى، اعتقادى و اخلاقى، تفاوتى میان مرد و زن نیست؛ اما چون از مسائل اجرایى و تقسیم کار سخن به میان مىآید، به دلیل خصوصیات طبیعى و بدنى، هر یک داراى وظایف مختص و مشترکى هستند؛ اما تفاوت وظایف، نقشى در میزان تکامل آن دو نخواهد داشت.[2]
زن همچون مرد، تکاملپذیر است و قرآن هرگاه از ارزشهاى والاى انسانى سخن مىگوید، از زنان، همسان مردان، یاد مىکند؛ بدان حد که هر دو مىتوانند به مقامات انسانى و معنوى دست یابند. مقاماتى همچون اسلام، ایمان، طاعت، راستگویى، شکیبایى، خداترسى، روزهدارى، خویشتندارى و یاد خدا، براى هر زنى، قابل دستیابى هستند[3] و طبیعى است که عمل صالح او نیز همچون مرد، پیامد و رهآوردى این دنیایى و آن جهانى خواهد داشت.
در قرآن آمده است:
«من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة و لنجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون؛[4] هر مرد و زنى که کارى نیکو انجام دهند، اگر ایمان آورده باشند، زندگى خوش و پاکیزهاى به او خواهیم داد و پاداشى بهتر از کردارشان».
با این مقدمه، به طرح برخى از پیامهاى پیامبر به دختران مسلمان، در 10 محور زیر مىپردازیم:
1. به دختر بودن خود ببالید.
وقتى غالب جامعه، زن را مایه عار مىدانستند و از دختر نفرت داشتند و حتى او را زنده به گور مىکردند،[5] در چنین محیطى، اسلام جایگاه انسانى زن را احیا کرده و او را ریحانه، یعنى شاخه گلى ظریف، نامید[6]. یکى از ارمغانهاى زیباى پیامبر صلى الله علیه وآله شخصیت دادن به دختر و زن مىباشد؛ بدان حد که پیامبر صلى الله علیه وآله مىفرمود:
«دختر خوب، فرزندى مهربان، مددکار، مونس، با برکت و دورکننده حسرت است».«کسى که دختر دارد، مشمول نصرت و مدد و برکت و آمرزش خدا خواهد بود».
چون به نبى خاتم بشارت دختر مىدادند، مىفرمود: «گلى است که خدا روزىاش مىدهد و تامین او با خداست[10]».
بر خود ببالید و از آن دسته دخترانى باشید که پیامبر صلى الله علیه وآله دربارهایشان فرمود:
2. هماره دانش بجویید.
همواره با دانش و علم، مانوس باشید؛ زیرا «خداوند، درجه آنان را که ایمان آوردند و آنان را که از علم بهرهمند شدند، بالا مىبرد»[12].
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهو آله همگان را به فراگیرى علم و دانش، تشویق مىکرد و فرزندان اصحابش را وادار کرد که سواد بیاموزند و حتى به برخى از یارانش فرمان داد که زبانهاى غیرعربى را فراگیرند؛ مىگفت: «دانشجویى، بر هر مسلمان، فرض و واجب است[13]».
رسول اکرم صلىاللهعلیه وآله روزى وارد مسجد (مدینه) شد و چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بودند و هر دستهاى حلقهاى تشکیل داده، سرگرم کارى بودند؛ یک دسته مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. پیامبر صلى الله علیه وآله هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور و خرسند شد و به کسانى که همراهش بودند، فرمود:هر دو دسته، کار نیک مىکنند و بر خیر و سعادتمند.
آن گاه اضافه کرد: اما من براى تعلیم و دانا کردن، فرستاده شدهام؛ پس خودش به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم، اشتغال داشتند، رفت و در حلقه آنها نشست.[14]
هیچ وقت از یادگیرى و دانشآموزى، خسته نشوید و به فکر فارغ التحصیلى نیفتید و این توصیه پیامبر صلىاللهعلیهو آله را همواره به یاد داشته باشید که مىفرمود: چهار چیز است که هر با هوش و خردمندى، باید به آنها پایبند باشد؛ شنیدن دانش، حفظ کردن، نشر دادن و عمل به دانش.[15]
هر ظرفى وقتى چیزى در آن مىگذارند، گنجایش خود را از دست مىدهد؛ مگر ظرف دانش که با افزودن آن، گنجایشش بیشتر مىشود.[16]
پیامبر صلىالله علیه وآله مىفرمود: زنان انصار، خوب زنانى هستند؛ شرم، مانع فقاهت آنان در دین نمىشود.[17] بهترین مطالبى که شایسته است جوانان یاد بگیرند، چیزهایى است که در بزرگسالى مورد نیازشان باشد و در زندگى اجتماعى، بتوانند از آموختههاى دوران جوانى خود استفاده کنند.[18]
علم بال است مرغ جانت را بر سپهر او برد روانت را
علم دل را به جاى جان باشد
علم دل را به جاى جان باشد سر بى علم، بدگمان باشد
علم نور است و جهل تاریکى
3. حیا را پاس دارید.
حیا، سرچشمه همه زیبایىهاست[20] و در فقدان حیا، هیچ کار زیبایى انجام نمىشود و هیچ کار زشتى ترک نمىشود.[21]پیامبر صلىالله علیهوآله مىفرمود: اسلام، عریان است و حیا، لباس آن است.[22]
حیا همان دگرگونى حال و انکسار و دورى گزینى از کار زشت است[23] به ویژه این که انسان احساس کند که ناظرى او را مىبیند و آگاهى و نظارت خداوند، عامل برانگیختن حیاست، رسول خدا صلىاللهعلیه وآله فرمود: شرم کنید امروز از این که خداوند، از تمام امور شما مطلع است.[24]
بزرگترین سرمایه دختر و زن مسلمان، حیاست که ثمره آن، مهار شهوت و تضمین عفت او خواهد بود. درنگ در نوع رفتار موسى با دختر شعیب و شیوه راه رفتن این دختر که با حیا آمیخته بود، براى شما الهامبخش است.[25]
4. پوشش مناسب را انتخاب کنید.پیامبر اسلام بر پوشش زن در مقابل نامحرم و دورى از جلوهگرى و خودنمایى، اصرار مىورزید و اعجاز او، قرآن، همپاى توصیه به مردان در دورى از چشم چرانى و رعایت پوشش بدن از نامحرم، به زنان نیز توصیه مىکند که دیدگان خود را فرو خوابانند و عفت پیشه کنند. به دو آیه ذیل دقت کنید:
«اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو پوششهاى بلند (جلباب) خود را بر خویش فرو افکنند».[26]
«به زنان مومن بگو: دیدگان خود را فرو خوابانند و عفت پیشه ساخته، دامن خود را از بیگانگان بپوشانند و زیور خویش را جز براى شوهران و سایر محارم، آشکار نکنند؛ مگر آن چه پیداست و روسرىها (خُمُر) خویش را به گریبانها اندازند؛ تا سر و گردن و سینه و گوشها پوشیده باشد و پاهایشان را به زمین نکوبند؛ تا آن چه از زینت پنهان مىکنند، معلوم شود».[27]
درباره این دو آیه، به چند نکته توجه کنید:
الف. جلباب، پوششى چادر مانند، گشاد و پارچهاى است و با روسرى کوچک و خمار، متفاوت است. جلباب همچون مقنعهها و روسرىهاى بزرگ، سر و همه بدن را مىپوشانیده است[28] و خداوند در آیه نخست، با بیان جلباب، به پوشاندن سر و گردن و بدن زنان اشاره دارد.
ب. خُمُر جمع خمار و به معناى روسرى و سرپوش است[29] و خداوند در آیه دوم از دختران و زنان مومن خواسته است
که به وسیله خمار، سینه و گریبان (جیب) خود را بپوشانند. مرحوم طبرسى درباره این آیه مىنویسد: زنان مدینه، اطراف روسرىهاى خود را به پشت سر مىانداختند و سینه، گردن و گوشهاى آنان آشکار مىشد و بر اساس این آیه، موظف شدند اطراف روسرى خود را به گریبانها بیندازند، تا این مواضع نیز پوشیده باشد.[30]
ابن عباس نیز در باره تفسیر این آیه مىگوید: یعنى زن، مو، سینه، دور گردن و زیر گلوى خود را بپوشاند.[31]
ج. قرآن در پاسخ به ضرورت پوشش نیز چنین مىفرماید: «ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین؛[32] بدین وسیله شناخته مىشوند [که داراى اصالت خانوادگىاند] پس با آزار و تعقیب (هوسرانان)، رو به رو نمىشوند.
د. پیامبر صلىاللهعلیه وآله به اسماء فرمود: «اسماء! وقتى زن بالغ شد، شایسته نیست که [در برابر نامحرم] جز صورت و دست هایش دیده شوند».[33]
ه. پوشش اسلامى، به معناى زندانى کردن و قرار دادن شما پشت پرده و در نتیجه، عدم مشارکت در فعالیتهاى اجتماعى نیست؛ بلکه پوشش بدان معناست که شما به عنوان دختر و زن مومن، در معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشانید و به جلوهگرى و خودنمایى نپردازید و مشارکتتان در فعالیتها، بر اصول انسانى و اسلامى استوار باشد.[34]
و. بسیارى از جامعهشناسان، حجاب زن را مقتضاى طبیعى جامعه بشرى معرفى کردهاند. مونتسکیو مىنویسد:
قوانین طبیعت حکم مىکند زن، خوددار باشد؛ زیرا مرد، با تهوّر آفریده شده است و زن، نیروى خوددارى بیشترى دارد. بنابراین، تضادّ بین آنها را مىتوان با حجاب از بین برد و بر اساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.[35]
5. از حقوق خود آگاه باشید
شما به عنوان یک دختر و زن مسلمان، در محیط خود، داراى نقشى مشخص هستید؛ زیرا زن مانند مرد، داراى مسئولیتاجتماعى است و در فرهنگ قرآن او به هدایتگرى، امر به معروف، بازدارندگى از زشتى ها و ناهنجارىها در همه زمینهها مىپردازد؛
«و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و یطیعون اللّه و رسوله اولئک سیرحمهم اللّه انّ اللّه عزیز حکیم؛[36] مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند که یکدیگر را به کارهاى پسندیده وا مىدارند و از کارهاى ناپسند، باز مىدارند و نماز برپا مىکنند و زکات مىدهند و از خدا و پیامبرش، فرمان مىبرند؛ آنانند که خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا، توانا و حکیم است.
بىتفاوتى و سست عنصرى، بزرگترین آفت فراروست. نسبت به احیاى این حق خود، بیشتر تامل کنید.
6. خاطره خوش دانشجویى را پاس دارید.
یکى از ویژگىهاى دوران دانشجویى، دوران اقامت در خوابگاه است باید این دوره را به خوبى مدیریت کنید؛ تا خاطره خوش آن برایتان ماندگار باشد که «بهشت، صحبت یاران همدم است». براى این کار، امور زیر را رعایت کنید:
الف. هر دیدارى را با سلام آغاز کنید
ب. تبسم و لبخند، کم خرجترین ادب رفاقت است؛ از آن مضایقه نکنید؛ پیامبر صلىالله علیهوآله مىفرمود: «دوست خود را با رویى گشاده و متبسم دیدار کن».[37]
ج. او را با نامى که خود مىپسندد، یاد کن. رسول خدا صلىالله علیهوآله رعایت این ادب را سبب صفا و جاودانگى رفاقت مىداند.[38]
د. از دروغ، حسد، غیبت و آن چه آتش گناه از آن شعلهور است، بپرهیزید.
و. گاهى به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه، کینهها را از میان بر مىدارد.[39]
ز. با تقسیم کار، سعى کنید بار خود را بر دوش هم اطاقى خود نگذارید؛به این سیره پیامبراکرم صلىالله علیهوآله بنگرید:قافله چندین ساعت راه رفته بود. آثار خستگى در سواران و در مرکبها پدیدار گشته بود. همین که به منزلى رسیدند که آن جا آبى بود، قافله فرود آمد. رسول اکرم صلىالله علیهوآله نیز که همراه قافله بود، شتر خویش را خوابانید و پیاده شد. قبل از همه چیز، همه در فکر بودند که خود را به آب برسانند و مقدمات نماز را فراهم کنند.رسول اکرم صلىاللهعلیه وآله بعد از آن که پیاده شد، به آن سو که آب بود، روان شد؛ ولى بعد از آن که مقدارى رفت، بدون آن که با احدى سخنى بگوید، به طرف مرکب خویش بازگشت. اصحاب و یاران با تعجب با خود مىگفتند: آیا این جا را براى فرود آمدن نپسندیده است و مىخواهد فرمان حرکت بدهد؟ چشمها مراقب و گوشها منتظر شنیدن فرمان بود. تعجب جمعیت هنگامى زیاد شد که دیدند همین که به شتر خویش رسید، زانوبند را برداشت و زانوهاى شتر را بست و دوباره به سوى مقصد اولى خویش روان شد. فریادها از اطراف بلند شد:«اى رسول خدا! چرا ما را فرمان ندادى که این کار را برایت بکنیم و به خودت زحمت دادى و برگشتى؛ ما که با کمال افتخار براى انجام این خدمت آماده بودیم»؟در جواب آنها فرمود:
«هرگز از دیگران در کارهاى خود کمک نخواهید، و به دیگران اتکا نکنید؛ گر چه براى یک قطعه چوب مسواک باشد».[40]
7. براى یکدیگر سودمند و مفید باشید.پیامبر صلىالله علیهوآله مىفرمود: محبوبترین مردم نزد خدا، سودمندترین آنان است.دوست مشمار آن که در نعمت زند لاف یارى و برادر خواندگىدوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان حالى و درماندگى8. قدردان والدین خود باشید.در خوبى کردن به پدر و مادر خود و کرنش و فروتنى در مقابل آنان، کوتاهى نکنید؛ خوشا به حال کسى که پدر و مادرش را نیکى کند.شخصى از پیامبر درباره دوست داشتنىترین کار از پیامبر صلىاللهعلیهوآله سوال کرد و آن حضرت نخست به «گزاردن نماز اول وقت» اشاره فرمود و آن گاه از «نیکویى به پدر و مادر» یاد کرد.روزى خواهر رضاعى پیامبر اکرم صلىالله علیهوآله نزد آن حضرت آمد. وقتى به او نگریست، از او شادمان گشت و ملحفهاش را گسترد و او را بر آن نشاند؛ سپسبا او با خوشرویى و خنده سخن گفت؛ آن گاه [خواهر رضاعىاش] برخاست و رفت و برادر [رضاعى] او آمد. رسول خدا صلىاللهعلیهوآله رفتارى را که با او کرده بود، با این نکرد؛ به حضورش عرض شد:اى رسول خداصلى اللهعلیهوآله! با خواهرش رفتارى کردى که با او در حالى که مرد است، نکردى!؟
فرمود: چون او نسبت به پدر و مادرش نیکوکارتر از برادرش بود.[41]
این نکته نیز قابل توجه است:شخصى به حضور پیامبرصلى اللهعلیهوآله رسید و پیرامون نیکى به پدر و مادر از آن حضرت پرسش نمود. آن حضرت فرمود:به مادر نیکى کن! به مادر نیکى کن! به مادر نیکى کن!همچنین سه بار نیز فرمود: به پدرت نیز نیکى کن.
پیامبر صلىاللهعلیه وآله پیش از آن که نیکى کردن به پدر را ذکر کند، با مادر آغاز نمود.[42]
9. مطالعه را دست کم نگیرید.کتابخوانى را جزئى از برنامه خودتان قرار دهید. دست به کار شوید و براى کتاب خواندن، البته کتابهاى غیر درسى، جایى مناسب در زندگىتان باز کنید.در مطالعه به دو نکته زیر توجه کنید:الف. باید خوب کتاب خواند؛ خواندن کتاب هم به صورت انفرادى مطلوب است و هم به صورت جمعى و تیمى. براى صورت دوم، توصیه مىکنیم که چند نفر از دوستان خوب و هم سن و سال خودتان را گرد هم آورید و تیمى تشکیل بدهید و پس از انتخاب کتابهاى مورد نظرتان، براى مطالعه آنها برنامهریزى کنید. بهتر است تعداد اعضاى تیم شما سه تا پنج نفر باشد. بخشهاى مختلف هر کتاب را بین اعضاى این گروه تقسیم کنید و هر کدام از اعضا، بخش مربوط به خود را- علاوه بر مطالعه بخشهاى دیگر- دقیقتر مطالعه کند و به ترتیب، بخشهاى مختلف کتاب را در جلسه، بحث و بررسى کنید. در این همخوانى، همه اعضاى تیم تلاش مىکنند مطالب کتاب را با کمک یکدیگر، به خوبى دریافت کنند.ب. باید کتاب خوب خواند؛ در انتخاب کتاب، خوب دقت کنید و هر کتابى را شایسته مطالعه ندانید. مشورت، بهترین راهنما براى شماست. این آثار را در دو بخش «مطالعات زنان» و «عمومى» براى مطالعه شما سفارش مىکنیم:کتابهاى مفید در موضوع زنان عبارتند از:1. پژوهشى در فرهنگ حیا. عباس پسندیده، دارالحدیث، قم 1384.2. زن در آیینه جلال و جمال، عبدالله جوادى آملى.3. نظام حقوق زن در اسلام، مرتضى مطهرى، انتشارات صدرا، قم 1384.4. آنچه یک جوان باید بداند (ویژه دختران)، رضا فرهادیان و بتول فرهادیان، بوستان کتاب، قم 1381.کتابهاى مفید در مطالعات عمومى عبارتند از:1. از ژرفاى نماز. آیه الله خامنهاى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران.2. فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگى، حداد عادل، سروش، تهران.3. استاد عشق. ایرج حسابى، انتشارات وزارات ارشاد اسلامى، تهران.4. همنام گلهاى بهارى (درباره شخصیت پیامبر)، حسین سیدى، نشر نسیم اندیشه، قم 1385.5. جلوههاى رفتارى حضرت زهرا (ع)، عذرا انصارى، بوستان کتاب، قم 1372.6. آفتاب در حجاب (درباره زندگى حضرت زینب)، سید مهدى شجاعى، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، تهران 1377.7. پروین اعتصامى، مهناز بهمن، انتشارات مدرسه، تهران 1382.10. ازدواج را به تاخیر نیندازید
خود را آماده ازدواج کنید و آن را به تاخیر نیندازید و مقهور گذر زمان نشوید؛ زیرا ازدواج، حادثه شیرین و تحول به یادماندنى دوران جوانى شماست. پیامبر صلى اللهعلیهوآله فرمود: هیچ بنیادى در اسلام، نزد خداوند، محبوبتر از ازدواج نیست.[43]
با ازدواج، صفا، محبت و شیدایى مىشکفد و حیاتى سبز و همراه با مسرّات معنوى و لذتهاى سالم، آغاز مىشود. آدمى چنان آفریده شده است که به طور فطرى و طبیعى، به سوى ازدواج و سامان دادن خانواده، رهنمون مىشود.
کسانى که تن به ازدواج نمىدهند و از این سنّت الهى سرپیچى مىکنند، نوعى خامى در وجودشان باقى مىماند و بسیارى از گونههاى وجودىشان شکوفا نمىشود. به گفته استاد مطهرى، «یک پختگىاى هست که جز در پرتو ازدواج، پیدا نمىشود».[44]
ازدواج، اولین مرحله خروج از خودِ طبیعى فردى و توسعه پیدا کردن شخصیت انسان است و کسانى که این دوران را نگذراندهاند، تا آخر عمر، یک نوع خامى و بچگى در آنها وجود خواهد داشت.[45]
ازدواج کنید؛ زیرا رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فراوان مىفرمود:
هر که دوست دارد از سنت من پیروى کند، به ازدواج روى آورد؛ زیرا ازدواج [بخشى] از سنت من است.[46]
در سخنان پیامبر صلىاللهعلیهوآله از گشوده شدن درهاى رحمت آسمانى و وزش نسیم احسان و فیض الهى به هنگام ازدواج، خبر داده شده است.[47] بىتردید کامل شدن دین فرد را نیز مىتوان جلوهاى از لطف خدا دانست.
عشق، مصاحبت و دستیابى به انتظارات، سه دلیل مهم ازدواج شمرده شدهاند.همچنین این هشدار به والدین محترم شما و پیامى به خودتان:پیامبر صلىاللهعلیهوآله روزى بر فراز منبر رفت و فرمود:
اى مردم! جبرئیل از سوى [خداوند] لطیف آگاه نزدم آمد و گفت: دوشیزگان، به سان میوهها بر درختند. اگر میوه، پخته شود، اما آن را نچینند، آفتاب، آن را تباه مىسازد و باد، آن را مىپراکند. همچنین اگر دوشیزگان به سنى رسند که آن چه را زنان [از مسائل جنسى] مىفهمند، دریابند، دارویى جز ازدواج براى آنان نیست؛ در غیر این صورت، از فاسد شدن آنان، در امان نباشید؛ زیرا آنها انسانند.[48]
11. از ارزیابى خود غفلت نکنید.
همواره به ارزیابى خود بپردازید و پیش از آن که مورد ارزیابى و نقد دیگران قرار گیرید، خویشتن را محاسبه کنید؛ زیرا زیرکترین زیرکان، کسى است که پیوسته خود را ارزیابى کند.[49] پیامبر صلىاللهعلیهوآله مىفرمود:
به حساب خود رسیدگى کنید؛ قبل از این که به حسابتان رسیدگى شود و خود را مورد ارزیابى قرار دهید؛ قبل از این که شما را مورد ارزیابى قرار دهند.[50]
اگر نقطه ضعفى دارید، به آن توجه کنید و براى از بین بردن آن، بکوشید. یک حلقه ضعیف در زنجیر، خطر بزرگى براى تمام زنجیر است؛ پس، خود را ارزیابى کنید و حلقههاى قوى را به هم متصل کنید.بهتر است براساس معیارها وملاکهایى که در اختیار دارید، خود را بسنجید؛ مثلا در امور زیر بنگرید:
الف: تعیین میزان وفادارى به قولها ووعدهها.
ب: پایان دادن به کارها در وقت مقرر.
ج. عمل به تعهدات.
د. به پایان رساندن امورى که نیمهکاره رها شدهاند.
و. وارسى کردارها، رفتارها و اعمال فردى، عبادى و اجتماعى.
ارزیابى خویشتن و دست یافتن به زوایاى پنهان شخصیت، موجب مىشود که نسبت به خود، احساس اطمینان بیشترى کنید.[51] [52]
[1] بقره، آیه 129.
[2] جوادى آملى، توصیهها، پرسشها و پاسخها، ص 185.
[3] احزاب، آیه 35.
[4] نحل، آیه 97.
[5] نحل، آیه 59.
[6] وسائل الشیعه، ج 14، ص 120.
[7] مسند احمد، ج 2، ص 191.
[8] وسایل الشیعه، ج 14، ص 103.
[9] مجلسى، بحارالانوار، ج 61، ص 110.
[10] همان، ج 101، ص 98.
[11] جزایرى شوشترى، انوارالنعمانیه، ج 2، ص ص 190.
[12] مجادله، آیه 11.
[13] بحارالانوار، ج 1، ص 177.
[14] مطهرى، داستان راستان، ج 1، ص 1.
[15] بحارالانوار، ج 74، ص 162.
[16] نهج البلاغه، حکمت 205.
[17] احمد محمد، المراة فى القرآن و السنه، ص 39.
[18] ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 333.
[19] اوحدى.
[20] حرانى، تحف العقول، ص 84.
[21] بحارالانوار، ج 3، ص 81.
[22] آمدى، غررالحکم، ح 2997.
[23] طریحى، مجمع البحرین، ج 1، ص 611.
[24] بحارالانوار، ج 19، ص 333.
[25] ر. ک: قصص، آیه 25.
[26] احزاب، آیه 59.
[27] نور، آیه 31.
[28] شیخ طوسى، التبیان، ج 8، ص 361.
[29] راغب اصفهانى، المفردات، ص 159.
[30] طبرسى، مجمع البیان، ج 7- 8، ص 217.
[31] همان.
[32] احزاب، آیه 59.
[33] سنن ابى داود، ج 4، ص 62.
[34] تفسیر نمونه، ج 17، ص 401.
[35] علویقى، زن در آیینه تاریخ، ص 115.
[36] توبه، آیه 71.
[37] بحارالانوار، ج 71، ص 171.
[38] وسائل الشیعه، ج 8، ص 434.
[39] کلینى، کافى، ج 5، ص 144.
[40] داستان راستان، ج 1، ص 8.
[41] کافى، ج 2، ص 161.
[42] همان، ج 2، ص 162.
[43] وسایل الشیعه، ج 14، ص 3.
[44] مطهرى، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 398.
[45] همان، ص 251.
[46] بحارالانوار، ج 10، ص 93.
[47] نورى، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 152.
[48] طوسى، تهذیب الاحکام، ج 7، ص 398.
[49] بحارالانوار، ج 92، ص 250.
[50] ابن طاووس، محاسبه النفس، ص 13.
[51] چگونه بر خویشتن مدیریت کنم، ص 38.
[52] نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها (معاونت آموزشى و پژوهشى استادان و دروس معارف اسلامى)، ویژه نامه پرسمان، 23جلد، مؤسسه فرهنگى و هنرى ابناء الرسول (ص) - تهران، چاپ: اول، 1392.
(به نقل از: نرم افزار گلشن فرهنگ و معرفت، ویژه نامه پرسمان، شماره 17)
محمدباقر پورامینى

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
در روزگار ما اندیشه های باطل مادی و سرمایه داری، با روی آوردن به معنویت و دین، فضایی از دین داری و معنویت ورزی را ایجاد کرده اند تا در پوشش آن، هوس های ناپاک خود را توجیه نموده و آرزوهای ناروای خویش را برآورند، که به این ترتیب، عرصه گسترده ای از نبرد میان حق و باطل را گشوده اند؛ نبردی که صحنه رویارویی ارزش ها و اعتقادات بوده و پیروزی در آن، حفظ کردن یا تغییر دادن باورها و ارزش هاست.
قرآن می فرماید: فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ.شاید یک تفسیر این آیه این باشد که با همان ابزاری که به جنگ شما می آیند باید به جنگ دشمنان اسلام رفت. لذا پاسخ تهدید نرم، مقابله نرم است. پاسخ مبارزه علمی، مبارزه علمی است.
باز در قرآن آمده: وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ .این آیه به این مساله اشاره دارد که ما می بایست از تمامی ظرفیتهای ممکن خود در جنگ نرم بهره جوییم.برای مقابله با جنگ نرم ، باید از قدرت نرم استفاده کرد و راهبرد دشمنان را از صحنه خارج کرد .
راهبردهایی را باید از صحنه خارج کرد که با تحقق آنها دشمن تلاش می کند مشروعیت نظام دین مبتنی بر ولایت فقیه را از بین ببرد .
ما محبین صادق الائمه علیه السلام در راستای جنگ نرم و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مقابله با تهاجمات فرهنگی که ایمان مسلمین را نشانه رفته است و سعی در تخریب عقاید و افکارمان دارد در فضای مجازی سایت ام فروه سلام الله علیهارا در سرزمین تکریم مقام عالی امام صادق علیه السلام شهرستان رفسنجان (دارالصادقیون) ،راه اندازی نموده ایم.که وظیفه خود را در قبال احیای اندیشه های والای اهل بیت(علیهم السلام) و حفظ ارزش ها و دفاع از مبانی فکری انقلاب واسلام انجام داده و مطالبی سودمند برای کسانی که جویای حقیقت هستند ارائه نماییم. امید است که اگر بزرگواران از ما لغزشی دیدند به دیده اغماض در ننگرند و از سر بزرگواری از راهنمایی خود داری ننمایند فاستبقوالله الخیرات الی الله مرجعکم”
آدرس:استان کرمان ، شهرستان رفسنجان،
حسن آباد صادق الائمه علیه السلام نوق،
شورای مرکزی انجمن محبین صادق الائمه علیه السلام
احمد تقی نژاد
طبقه بندی موضوعی
- مجموعه تازه های نامزدی، عقد و ازدواج (۱۴۸)
- مجموعه رازهای موفقیت در زناشویی (۵۵۸)
- مجموعه: دانستنیهای قبل از ازدواج (۷۸۸)
- مجموعه : روانشناسی زناشویی (۱۱۸)
- مجموعه: مشاوره خانواده (۱۲۴)
- مجموعه سفارشات حجاب (۱۰۸)
- مجموعه دوران سالمندی (۴۶)
- مجموعه تعلیم و تربیت (۱۱۴)
- مجموعه رفتار کودکان و والدین (۱۲۴)
- مجموعه فضایل اخلاقی (۴۷)
- مجموعه رذایل اخلاقی (۶۸)
- مجموعه اعمال مستحبی و عبادات (۳۵)
- مجموعه طب الائمه و مجله سلامت (۱۶۵)
- مجموعه: داستان و حکایت (۲۶۵)
- مجموعه : پرسمان (۷۰)
- مجموعه: مطالب گوناگون (۵۹)
- مجموعه :گزارش محافل مذهبی (۵)
- صفحه مشکلات (۳)
بایگانی
- مرداد ۱۳۹۸ (۲)
- تیر ۱۳۹۸ (۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- اسفند ۱۳۹۷ (۱)
- بهمن ۱۳۹۷ (۴)
- دی ۱۳۹۷ (۹)
- آبان ۱۳۹۷ (۱)
- مهر ۱۳۹۷ (۱)
- شهریور ۱۳۹۷ (۴)
- مرداد ۱۳۹۷ (۸)
- تیر ۱۳۹۷ (۱)
- خرداد ۱۳۹۷ (۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۴)
- فروردين ۱۳۹۷ (۷)
- اسفند ۱۳۹۶ (۱۱)
- بهمن ۱۳۹۶ (۱۹)
- دی ۱۳۹۶ (۲۴)
- آذر ۱۳۹۶ (۱۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۹)
- مهر ۱۳۹۶ (۷)
- شهریور ۱۳۹۶ (۲۲)
- مرداد ۱۳۹۶ (۲۷)
- تیر ۱۳۹۶ (۳۳)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۶۲)
- فروردين ۱۳۹۶ (۵۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۲۶)
- بهمن ۱۳۹۵ (۴۲)
- دی ۱۳۹۵ (۸۶)
- آذر ۱۳۹۵ (۱۴۱)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۱۹)
- مهر ۱۳۹۵ (۶۱)
- شهریور ۱۳۹۵ (۱۶۴)
- مرداد ۱۳۹۵ (۲۱۰)
- تیر ۱۳۹۵ (۳۰۵)
- خرداد ۱۳۹۵ (۱۶۲)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۵۶)
- فروردين ۱۳۹۵ (۹۶)
- اسفند ۱۳۹۴ (۵۲)
- بهمن ۱۳۹۴ (۶۱)
- دی ۱۳۹۴ (۶۱)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۵۱)
- آبان ۱۳۹۴ (۲۶۶)
- مهر ۱۳۹۴ (۲۲۱)
- شهریور ۱۳۹۴ (۲۱۲)
- شهریور ۱۳۹۳ (۱)
کلمات کلیدی
آخرين مطالب
-
-
روش صحبت کردن صحیح با شوهر
يكشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ -
آبروی همسرتان را حفظ کنید!
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ -
تزئین ماشین عروس به یاد شهدای دفاع مقدس
چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ -
خانمها مراقب گوشهگیری و انزوای همسران خود باشند
جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ -
علت تنوع طلبی مردان در چیست؟
يكشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ -
با همسر دروغگو چه کنیم؟
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ -
رمزگشایی از زندگی زوجهای موفق
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ -
مراقب همسرتان باشید !
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ -
رﻭﯼ ﺍﻋﺼﺎب شوهرتون ﺭﺍﻩ ﻧﺮید
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
پربحث ترين ها
-
-
شکست حرمتها با ازدواج موقت
نظرات: ۷۸ -
زندگینامه ام فروه سلام الله علیها
نظرات: ۲۸ -
نکات کنکوری روز خواستگاری
نظرات: ۹ -
ویژگی های زن خوب برای ازدواج
نظرات: ۸ -
سوالاتی در مورد ازدواج موقت.
نظرات: ۸ -
ثواب ازدواج موقت
نظرات: ۷ -
-
اس ام اس های ایام فاطمیه
نظرات: ۶ -
چطور به روابط نامشروع نه بگویید؟
نظرات: ۶
محبوب ترين ها
-
۴۶۶۱ -
۱۰۱۲ -
۱۵۵۲ -
۱۴۴۰ -
۱۳۰۰ -
۱۴۸۱ -
۱۱۹۷ -
۱۳۱۸ -
۱۴۰۲ -
۱۵۷۴
پربازديدها
-
۳۴۰۷۰ -
۲۶۲۹۱ -
۱۶۹۹۲ -
۱۲۹۸۶ -
۱۱۸۳۸ -
۱۹۶۰۹ -
۲۰۱۰۳ -
۱۹۸۴۰ -
۱۵۰۷۸ -
۵۷۳۱