تصاوير منتخب

۰

مناظره مرحوم آیة الله خویی با عالم حجازی

مجموعه : پرسمان


مرحوم آیة اللَّه العظمی خویی‏قدس سره مرقوم فرموده است:
در سال 1353 برای حج مشرف شدم، شخصی دانشمند - به نام شیخ زین العابدین - در مسجد النبی مراقب بود هر کس روی مهر سجده می‏کرد مهر او را می‏گرفت. به او گفتم: آیا رسول اللَّه‏صلی الله علیه وآله وسلم تصرف در مال مسلمان را بدون اذن و رضایت او حرام نکرده است؟
گفت: بلی حرام کرده است.
گفتم: پس چرا اموال این مسلمانان را از آنها به زور می‏گیری و حال اینکه اینها شهادت به «لا اله الا اللَّه» و «محمد عبده و رسوله» می‏دهند؟
گفت: اینها مشرک هستند و مهر را بت قرار داده و برای مهر سجده می‏کنند (نه برای خدا).
گفتم: حاضر هستی درباره این موضوع با هم مذاکره کنیم؟ گفت: مانعی ندارد.
شروع به صحبت کردم و سرانجام آن شخص از کاری که مرتکب شده بود عذر خواهی و استغفار کرد و گفت: امر بر من مشتبه شده بود و از من خواست تا در مدینه هستم، شبها در مسجد النبی صحبت کنم و در موضوعات مختلف مذاکره کنیم، و تا ده شب که در مدینه بودم شبها مجلس بر قرار می‏شد و صحبت کردم و عدّه‏ای از مذاهب مختلف حاضر می‏شدند و در پایان ده شب، آن دانشمند حجازی از آنچه نسبت به شیعه معتقد شده بود بی زاری جست و عذر خواهی کرد و به من قول داد صحبتهای مرا در روزنامه «ام‏القری» چاپ و منتشر کند تا برای کسانی که امر بر ایشان مشتبه شده و عناد ندارند، حق ظاهر شود و قرار شد یک نسخه از روزنامه را نیز برای من بفرستد ولی طبق قرارش عمل نکرد و شاید موقعیت با او مساعدت نکرد و نتوانست آنرا چاپ و منتشر کند. [1] .
این جانب و دیگران در مسجد النبی بارها دیده‏ایم که برخی از آنها سجاده را از زیر پای نمازگزاران شیعه می‏کشند و گاهی آنرا خراب می‏کنند و رسماً اهانت و در حد کتک زدن هم اقدام می‏کنند و حال اینکه خود را سلفی، یعنی پیرو سلف صالح و پیرو سنت رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم می‏دانند امّا آیا سلف صالح و اصحاب رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم با مسلمانان، با مهمانان رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم، با نمازگزارانی که رو به قبله و طبق فقه خود در حال نماز هستند و در سجده می‏گویند «سبحان ربی الاعلی و بحمده» این گونه رفتار می‏کردند؟ آیا سنت رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم چنین است؟

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی