تصاوير منتخب

۰

آیا زن، براى اطفاء شهوات مرد آفریده شده؟

مجموعه : پرسمان

خداى متعال در سوره روم آیه21میفرماید:که از نشانه هاى خداست که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا بدانها آرامش گیرید...الخ...
چرا خداى متعال فرمود: براى شما آفرید؟
آیا زن، براى اطفاء شهوات مرد آفریده شده؟
آیا این بدین معناست که در خلقت نوع انسان، مرد اصل و زن فرع است؟
آیا بدان معناست که مرد از لحاظ وجود، فراتر و زن فروتر است؟2006.jpgجواب اجمالی:

1- «ازواجا» به معنای همسر شامل زن ومرد می باشد. 2- زن و شوهر هر دو مایه آرامش دیگری است. 3- زن و شوهر هر دو ابزار مشروع اطفاء شهوت جنسی طرف مقابل است. 4. آرامش تنها در رفع امیال جنسی وشهوت نیست.4. زن ومرد از یک گوهر وجودی خلق شده اند (خلقکم من نفس واحده) و گوهر وجودی مشترک دارند (خلق لکم من انفسکم ازواجا)، و در کرامت انسانی وارزش در نزد پروردگار یکسانند.(ان اکرمکم عندالله اتقاکم).
جواب تفصیلی:
به ترجمه وچند نکته و پیام از آیه دقت کنید:
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (سوره الروم-21 )
و از نشانه‏هاى او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و میان شما و همسرانتان علاقه‏ى شدید و رحمت قرار داد بى شک در این (نعمت الهى،) براى گروهى که مى‏اندیشند نشانه‏هاى قطعى است.
نکته‏ها:
یاد خداوند مایه‏ى آرامش دل و روح است، «بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» و همسر(اعم از زن برای شوهر و شوهر برای زن) مایه‏ى آرامش جسم و روان طرف مقابل است. «أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»
پیام‏ها:
1 آفرینش، هدفدار است. «خَلَقَ لَکُمْ»
2 زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پاره‏اى عقاید خرافى و تحقیرآمیز که زن را موجودى پست‏تر یا از جنس دیگر مى‏پندارند.) «مِنْ أَنْفُسِکُمْ»
3 همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه‏ى تشنّج و اضطراب. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»
4 هدف از ازدواج، تنها ارضاى غریزه‏ى جنسى نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»
5 نقش همسر، آرام بخشى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»
6 محبّت، هدیه‏اى الهى است که با مال و مقام و زیبایى به دست نمى‏آید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیه‏ى خدا به عروس و داماد است.)
7 هر کس با هر عملى که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشه‏دار کند، از مدار الهى خارج و در خطّ شیطان است. «جَعَلَ بَیْنَکُمْ» ...
8 رابطه‏ ى زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترک است.)
9 مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى کشیده مى‏شود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»
10 تنها اهل فکر مى‏توانند به نقش سازنده‏ى ازدواج پى ببرند. «لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»
بر اساس این آیه و آیات مشابه، اساس خلقت زن و مرد تکامل و آرامش قلبی و دوستی و رحمت برای یکدیگر است. بر اساس این آیه زن برای آرامش و آسایش مرد و مردنیز برای آسایش و آرامش زن آفریده شده است.
جالب این است که این نیاز طرفینی است و قرآن هیچ گاه در این باره کلمه «زوجات» (زنان) را به کار نبرده، بلکه کلمه «ازدواج» را به کار برده است که جمع زوج به معنای «همسر» است؛ یعنی مردها را برای آرامش زنان و زنان را برای آرامش مردان قرار داریم. ضمایر به کاررفته در این آیه اشاره به جنسیت خاصی ندارد
در آیه 187 سوره بقره می‏فرماید:
«هن لباس لکم و انتم لباس لهن»
آنان برای شما لباس هستند و شما برای آنان لباس هستید.
در این آیه نیز به صراحت زن و مرد به عنوان پوششی برای نیازهای مادی و معنوی یکدیگر معرفی شده اند. زنان نیاز های مرد را بر اورده می کنند و زشتی های او را می پوشانند و مردان نیز در مقابل همین وظیفه را به طور فطری و غریزی یا در چارچوب وظائف دینی و حقوقی انجام می دهند
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به :
تفسیر نور، ج‏9، ص: 189
( ر.ک زن در آیینه جمال و جلال، آیت الله جوادی آملی)

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی