تصاوير منتخب

۰

جایی برای یافتن مردان موفق

مجموعه: مشاوره خانواده

جایی برای یافتن مردان موفق

خانه و خانواده به عنوان اولین و زیربنایی ترین نهاد اجتماعی عمیق ترین و پایدار ترین نقش را در تعلیم و تربیت و ساماندهی زیر ساخت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی جامعه داشته و دارد در درون خانواده مردان (به عنوان همسر، پدر، پدربزرگ، پدرزن، پدرشوهر و...) از جایگاه و پایگاه ممتازی برخوردارند چرا که شغل میزان درآمد انتخاب محل مسکونی، مدیریت زندگی که اغلب به عهده مردان می باشد در ترسیم رویکرد و عملکرد اعضای خانواده، نقش بسیار مهمی برعهده دارند.

بنابراین پرداختن به آسیب شناسی رفتار آقایان در خانواده در تحکیم بنیان خانواده و تربیت و تزکیه فرزندان و در نتیجه داشتن جامعه ای سالم و شاداب از ضرورتهای اولیه ی در فرآیند فوق به شمار می آید با هم نگاهی می اندازیم به این مهم:

1- آلودگی به کار

متأسفانه اکثریت مردان زمانی خود را فردی موفق می پندارند که در محیط بیرون خانه، بویژه در محیط کارو کسب در آمد بیشتر موفق بدانند و نه در درون خانه و خانواده در حالیکه موفقیت واقعی در بیرون محصول مدیریت و موفقیت در داخل خانه می باشد مرد موفق کسی است که پیش از هر عملکردی در تعامل و رفتار با همسر و فرزندانش موفق باشد چرا که همه ما از خانه به کارخانه و اداره و دانشگاه و ... می رویم و نه بالعکس خانه اولین خشت بنای سایر سازمانهای اجتماعی است.

دی آنجلیس نویسنده کتاب رازهایی درباره زنان و مردان سخن جالبی دارد او می گوید مرد موفق را باید زیر سقف خانه اش شناخت نه در جای دیگر.

2- بی نیازی به آموزش

کم نیستند مردانی که به عنوان پدر و همسر از حضور در مجالس و مراکز آموزش در حوزه خانواده خودداری نموده و خود را بی نیاز از آموزش می دانند اینان گمان می کنند چون در اداره مدیر کل و یادر پادگان فرمانده ی موفق و یا در عرصه سیاست و اقتصاد و هنر و ... توانمند می باشند در امور همسرداری و عشق ورزی و فرزند پروری و تعلیم و تربیت نیز کارشناس و متخصص اند لذا نیازی به آموزش و مطالعه و مشاوره ندارند.

از 100 نفر مراجعه کننده به مراکز آموزشی و مشاوره ای بیش از 90 نفر را زنان و 10 نفر را مردان به خود اختصاص می دهند. این یعنی فاجعه! این یعنی سفر به نا کجا آباد. یعنی بالابردن آمار طلاق اعتیاد بزهکاری و طولانی کردن صف بیماران روحی  روانی ... و فروپاشیدن سایر نهادهای اجتماعی.

3- خشم و عصبانیت

این رذیله اگر چه ویژه آقایان نیست اما در مقایسه با زنان و مردان بیشتر دیده می شود مردان اغلب به جهت برخورداری از صدا و سیمای زحمت و توانمند و در اختیاز داشتن ابزار قدرت و ثروت خود را مجاز به ابراز خشم و غضب می دانند فراموش نکنیم که خشم از آتش و آتش از شیطان است – و شیطان در برابر خدا ایستاد و آتش و حرارت خود را در مقایسه با آدم که از خاک بود برتر تلقی کرد و از درگاه خالق هستی رانده شد.

در آموزه های دینی فروخوردن خشم و مهار و مدیریت عصبانیت وایجاد فضایی آرام و با نشاط از بزرگترین عبادات دانسته شده است. آدم قوی هرگز در دام زور آزمایی گرفتار نمی شود مردان قوی و باتقوا نرمش در برابر زن و فرزندان رامترداف با قدرت وتوانایی می دانند.

به راستی چرا مردانی که در برابر همسران و فرزندان خود عصبانی شده و زورآزمایی می کنند در برابر مافوق خود در اداره و کارخانه و در برابر قدرتمندتر از خود کرنش می کنند؟

4- رستوران و خوابگاه

خانم ها اغلب شکایت می کنند که همسرانشان خانه را خوابگاه و رستوران تلقی می کنند تنها برای خوردن و خوابیدن به خانه می آیند. از روابط کلامی و عاطفی و عشقی و معرفتی و معنوی خبری نیست. در حالیکه خانه و خانواده مدرسه است. آموزش و پرورش اصلی ترین هدف و کارکرد خانواده است خداوند در سوره رُم آیه 21 می فرماید: "ما شما را آفریدیم تا با هم ازدواج و با ازدواج آرامش و مودت و رحمت برسید" آدمی در خوردن و خوابیدن با حیوانات مشترک است آنچه ما را از حیوانات متمایز می کند. عشق و عقل و اندیشه است خانه محل مهرپراکنی و معرفت اندوزی و تعلیم و تربیت است.

5- ناتوانی در ابراز محبت

متأسفانه از کودکی به ما مردان آموخته اند که نباید ابراز محبت و احساس و عشق کنیم اگر پسر بچه ای گریه کند نه تنها پدر حتی مادر نیز با این جمله معروف که: مگر دختری گریه می کنی؟ او را از ابراز احساساتش منع می کردند. این نوع برخورد تربیتی! موجب می شود در بزرگسالی و بعد از ازدواج در ابراز احساسات و عواطف ناتوان و روابط مردان با همسرانشان سرد و خشک و بی روح شود لذاآقایان باید تمرین کنند تا مهارتهای عشق ورزی و عاطفه پراکنی و ابراز احساسات را بیاموزند.فراموش نکنید همسران شما زمانی به شما علاقمند شده و خواسته های غیر مادی خواهند داشت که توانایی ارتباط غیر مادی (عاطفی و روانی) هم داشته باشید.

6- تعریف و تحسین زن دیگر

ارتباط چشمی، کلامی و عاطفی با زنان دیگر وحتی طرح وتعریف سلیقه، زیبایی، اخلاق وگفتار زنان فامیل وهمسایه و ... بشدت برروابط شما با همسرتان تأثیر گذاشته و روح و روان و آرامش و امنیت آنان آسیب می زند حال فعلی همسر خود را با گذشته او مقایسه کنید و نه با زنان دیگر. آیا شما از اینکه همسرتان شما را با مردان دیگر مقایسه نموده و از توانایی ها و زیبایی های رفتاری و اخلاقی آنان تعریف و تمجید کنند برافروخته و عصبانی نمی شوید.


7- بی احترامی به خانواده همسر

خانم ها به خانواده و خویشان خود بسیار اهمیت می دهند چرا که خانم بیش از آقایان رابطه گر و معاشرتی هستند لذا بی احترامی به آنان موجب انجماد روابط خواهد شد مردمی که در پی مدیریت و تربیت خود و اعضای خانواده اش باشد به خانواده و خویشاوندان همسرش احترام خواهدگذاشت.

8- بهانه کردن مسائل مالی

مردان ، گاهی با طرح مساله گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی، سردی روابط خود با همسرشان را توجیه می کنند خنده و شادی را منع می کنند تلخی و تنش را مجاز می شمارند از این گروه از آقایان این سئوال را می کنیم: آیا با تلخ کلامی و تندی و خشونت گرانی و مشکلات مالی حل می شود؟ اگر تقوا و توانایی معنوی نباشد ثروت و قدرت هرگز نمی تواند مشکلات زناشویی را کاهش دهد.

9- تحقیر خانه داری

متأسفانه کاردر خانه را نه تنها مردان گاهی خود زنان نیز به تمسخر می گیرند و خانه داری را با بیکاری و تنبلی و پوچی و بی سوادی و ... مترادف می دانند. در حالیکه خانه داری یعنی ، مدیریت داخل خانه تربیت و تزکیه فرزندان یعنی معلم بودن، مشاور بودن و پرستار بودن. خانه اگر مدرسه باشد که هست، مادر در خانه 3 پُست کلیدی فوق را خواهد داشت لذا آقایان می بایست فضا و فرصت آموزش، مطالعه، تفریح، استراحت، ورزش و ... را برای همسرشان فراهم سازند تا خانه دار واقعی شوند.

10- رفتار جنسی نامطلوب

طرح مسائل جنسی از سوی خانم ها اگر چه به تابو تبدیل شده و جا و مجال بیان آنها را ندارند اما بسیارند کسانی که از روابط جنسی نامطلوب همسرشان شکوه و شکایت دارند.

آقایان اغلب با همان سر و وضع بیرون از خانه (که گاهی با بوی بد سیگار و دود اتومبیل، بنزین و عرق همراه است) با همسرشان به معاشقه و مراوده می پردازند و یا در ارتباط جنسی به این امر که خانم ها که سه برابر دیر از آقایان به ارگاسم می رسند توجه نمی کنند و اغلب خانم ها به سردرد و کمردرد و سردمزاجی مبتلا می شوند همچنین آقایان توجه ندارند که زنان به رابطه کلامی و عاطفی به عنوان پیش نیاز لذت جنسی توجه دارند توصیه می شود مطالعه و مشاوره در این باره را فراموش نکنید.

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی