تصاوير منتخب

۰

گر توبه شکستی باز آی

مجموعه فضایل اخلاقی

گر توبه شکستی باز آی

دعای توبه کننده مستجاب

توبه انسان سبب استجابت دعا می شود یعنی اگر گنه کاری توبه کرد و از اعمال و رفتار و کردار بد سابق خود استغفار و توبه نمود، دعایش مستجاب می شود، چنانچه در قرآن می خوانیم:
«وَ یَسْتَجیبُ الَّذینَ آمَنُوا و عَمِلُوا الصَّالِحات وَیَزیدُهُمْ مِنْ فَضْلِه...».(12)
و پروردگار متعال آن خدایست که توبه بندگانش را می پذیرد، و گناهانشان را می بخشد و هر چه که کنید میداند و دعای آنان که (توبه کرده اند) و به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شوند مستجاب میگرداند و از فضل و کرم خود بر ثواب آنها می افزاید، و در قرآن تلاوت می کنیم:
«وَ اِذا سَئَلَکَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریبٌ اُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَلْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشَدُونَ».(13)
و هر گاه و هر وقت بندگانم از من سؤال کنند بدانند که من به آنها نزدیک هستم و هر کس مرا بخواند و یا صدا بزند، جوابش را می دهم دعایش را مستجاب می کنم و ندایش را به اجابت رسانم، (در صورتیکه دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند) تا راه هدایت پیشه گیرند.
الهی منم بنده روسیاه
که پا تا سرم گشته غرق گناه
به دربار تو آمدم عذر خواه
به جز درگه تو ندارم پناه
آنقدر کوبم در این خانه را
تا که بینم لطف صاحبخانه را
گفت پیغمبر اگر کوبی دری
عاقبت زاندر برون آید سری

( توبه پاک کننده گناهان )

توبه مانند تاید و پودر پاک کننده و دستگاه لباسشوئی و چرک برطرف کننده است که هر قدر گناه کرده و این قلب و دل چرک و سیاهی گناه گرفته باشد دستگاه توبه با پودرهای پاک کننده اشک و تضرع و استغفار آن را پاک و نظیف و تمیز می کند چنانچه در قرآن می خوانیم:
«قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ اَسْرَفُوا عَلی اَنْفُسِهُمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمَ».(14)
ای پیغمبر ما به بنده های گنه کار ما بگو که خداوند متعال می فرماید: ای بندگان من که بر نفس خود در گناه اسراف و در ستم و ظلم به نفس خود زیاده روی کرده اید (توبه کنید) و از رحمت خدا نا امید نشوید زیرا که (اگر توبه کردید) خدا هم تمام گناهان و معصیت های شما را می آمرزد و او بسیار بخشنده و مهربان است.
تعبیراتی که در این آیه آمده مانند، بندگان من، نا امید نشوید، رحمت خدا، غفران تمام گناهان، غفور و رحیم بودن خدا، همه حکایت از وسعت دامنه استغفار و قبولی توبه و گستردگی رحمت مطلق الهی میکند، بخصوص تعبیر به عبادی (بندگان من) و نسبت بندگان به ذات پاک حق، بیانگر آنستکه همه از خوب و بد بندگان خدا هستند و خداوند به آنها آنچنان مهربان است که آنها را بندگان خودش خوانده است بنا بر این چشم انداز امید به آمرزش بسیار وسیع و گسترده است.
آقا حضرت امام رضا (ع) از بعضی از اصحاب و یاران خود شنیدند که می گفتند خدا لعنت کند کسی را که با آقا علی (ع) جنگیدند.
حضرت فرمود: بگوئید مگرکسیکه توبه کرد واصلاح نمود حال خود را.
سپس فرمود: گناه کسی که علی (ع) را یاری نکرد و پیشمان هم نشد بزرگتر است از گناه کسی که با آقا علی (ع) جنگید و پیشمان شد و توبه و انابه نمود.(15)
از این حدیث فهمیده می شود که اعظم گناهان یعنی جنگ با امام و وصی پیغمبر است، هم به توبه قابل بخشش است یعنی اگر آنها هم توبه کردند خدا از سر تقصیر آنها می گذرد.
کسی روز محشر نگردد خجل
که شبها بدرگه برد سوز دل
اگر هوشمندی ز داور بخواه
شب توبه تقصیر روز گناه
اگر بنده ای دست حاجت برآر
و گر شرمساری آب حسرت ببار
نیامد بدین در کسی عذر خواه
که سیل ندامت نشستش گناه

( گر توبه شکستی باز آی )

اگر شخصی توبه کرد ولی باز شیطان و یا هوای نفس بر او غلبه کرد و او فریب خورد و گناهی را مرتکب شد و آن عهدی را که با خدا بسته بود شکست توبه سابقش باطل نمی شود بلکه واجبست بر او از گناه تازه اش توبه کند و از خدا طلب آمرزش نماید و از رحمت بی پایان حق نباید مأیوس شود نگوید حالا من دیگر بار گناه کردم خدا مرا نمی بخشد، خیر، یأس و نا أمیدی خود از گناهان کبیره است و خدا هم غفار است و از گناه هان می گذرد.
محمّد بن مسلم از حضرت باقر (ع) روایت کرده که حضرت فرمود:
ای محمّد بن مسلم گناهان بنده مؤمن که از آن توبه کرده آمرزیده شده است و باید برای آینده، پس از توبه و آمرزش کار نیک و خوب و پسندیده ای انجام دهد به خدا این فضیلت نیست مگر برای آنها که ایمان دارند.
من گفتم اگر پس از توبه و استغفار از گناهان، باز گناه کرد و باز توبه نمود آنوقت چه باید کرد آیا قبول است یا نه؟
حضرت فرمود: ای محمد بن مسلم تو گمان میکنی که بنده مؤمن از گناه خود پیشمان گردد و از آن آمرزش خواهد و توبه کند خدا توبه اش را نمی پذیرد؟!
گفتم: کسی که چند بار اینکار را کرده است، یعنی گناه می کند و بعد از خدا طلب آمرزش می خواهد، آیا بخشیده می شود؟!
حضرت فرمود: آنچه مؤمن با آمرزش خواهی و توبه بازگردد خدا هم به آمرزش او بر می گردد. و براستی که خداوند زیاد آمرزنده و مهربانست توبه را میپذیرد و از بدکرداری ها میگذرد. مبادا تو مؤمنین را از رحمت خدا نومید سازی.(16)
جوانی در بنی اسرائیل بود که بیست سال خدا را عبادت و طاعت کرده، بیست سال سر تعظیم و ادب در برابر حق فرود می آورد تا اینکه همنشین های بد، هوای نفس، شیطان او را فریب داد و به گناه آلوده شد و بیست سال در معصیت بسر می برد، روزی در آینه نگاه کرد دید موهایش سفید شده خیلی ناراحت شد، بدش آمد و از کرده خود پیشمان شد، گفت خدایا بیست سال بندگی و عبادت کردم و حال بیست سال است که نفهمیدم به گناه افتادم آیا اگر برگردم بسوی تو و توبه کنم آیا مرا قبول می کنی؟ صدائی شنید که یکی می گفت:
«اَحْبَبْتَنا فَاَحْبَبْناکَ، تَرَکْتَنا، فَتَرَکْناکْ، وَعَصَیْتَنا، فَاَمْهَلْناکْ وَاِنْ رَجَعْتَ اِلَیْنا قَبِلْناک».
یعنی ما را دوست داشتی پس ما هم ترا دوست داشتیم، و ما را ترک کردی پس ما هم تو را ترک کردیم، معصیت ما کردی تو را مهلت دادیم پس اگر برگردی بطرف ما تو را قبول می کنیم.(17)
از این مرحمتها از خدا نسبت به تمام امم بوده و در این امت هزار برابر است.
بازآ، بازآ، هر آنچه هستی باز آی
گر کافر و گبر و بت پرستی باز آی
این درگه ما در گه نومیدی نیست
صدبار اگر توبه شکستی بازآی
در هر حالتی شخص باید امیدش به خدا باشد. حضرت لقمان به فرزندش وصیت فرمود: ای فرزندم، اگر گناه جن وانس را داشته باشی، چنان امیدوار به خدا باش که تو را رحم می کند و اگر عبادت ثقلین را هم داشته باشی بترس از اینکه مبادا تو را عذاب کنند، یعنی به عبادت خودت ننازی که عجب تو را بگیرد.
ابوبصیر می گوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم: آقا! معنی توبه نصوح چیست که خداوند به آن امر فرموده است؟
حضرت فرمود: آن توبه از گناهی است که انسان هرگز به آن باز نگردد.
گفتم: آقا جان! کدامیک از ماست که به گناه باز نمی گردد؟!
حضرت فرمود: ای ابامحمد به درستی که خدا بندگانی را دوست دارد که بعد از فریب خوردن زیاد، توبه زیاد کند.
در حقایق الاسر دارد، حضرت رسول خدا (ص) فرمود:
اگر آنقدر گناه کردید که تا آسمان برسد و بعد پشیمان شوید و توبه کنید هرآینه خدا قبول می کند توبه شما را.
بار الها بارها بر گشته ام
توبه ها و عذرها بشکسته ام
کرده ام آنها، که از من می سزید
تا چنین سیل سیاهی در رسید

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی