تصاوير منتخب

۰

۸ عاملی که بلوغ زودرس را در کودکان ایجاد می کند

مجموعه رذایل اخلاقی

۸ عاملی که بلوغ زودرس را در کودکان ایجاد می کند


امروزه رشد روز افزون فناوری ها و وسایل ارتباطی بر کسی پوشیده نیست. اینترنت، گوشی های تلفن همراه، شبکه های ماهواره ایی و... همه، تبدیل به ابزاری شده اند در دست بشر برای وقت گذراندن. اما ضرر استفاده از این تکنولوژی ها تنها به اتلاف وقت خلاصه نمی شود. با قرار گرفتن این فناوری ها در اختیار کودکان شاهد ظهور پدیده ایی در بین آن ها هستیم که از آن به عنوان بلوغ زودرس تعبیر می شود. بلوغ زودرس چست و چرا اتفاق می افتد؟

بلوغ زودرس چیست؟

 

ظاهر شدن علائم بلوغ (از نظر فیزیکی و هورمونی) در دختران، قبل از ۸ سالگی و در پسران، قبل از ۱۳ سالگی بلوغ زودرس نامیده می شود. این اتفاق زمینه ی بسیاری از انحرافات جنسی را برای کودکان به وجود می آورد که منشأ بسیاری از هنجارشکنی های اجتماعی است.

 

عوامل ظهور پدیده بلوغ زودرس

 

◄مشاهده صحنه ها، تصاویر فیلم ها و اصوات مستهجن و تحریک آمیز در پایگاه های اینترنتی

◄ پرداختن به بازی های رایانه ای و پلی استیشن هایی که مروج فرهنگ برهنگی اند و نظر فرزندان را به خود جلب می نماید.

◄ مشاهده تصاویر و فیلم های پورنو و مستهجن در رایانه(دریافت سی دی های غیر مجاز از دوست های ناباب) و گوشی های دارای قابلیت بلوتوث و پخش فیلم.

◄مشاهده فیلم های غیر اخلاقی توسط والدین از طریق ماهواره و رایانه، در پیش چشم فرزندان و عدم رعایت عفت.

◄استفاده از اتاق های گفت وگو(چت)، همراه با قابلیت مشاهده تصاویر طرف مقابل که امکان صحبت های تحریک آمیز و نیز تصاویر زننده را به همراه خواهد داشت.

◄مطالعه داستان های جنسی در پایگاه های اینترنتی

◄گرما و تغذیه نامطلوب نیز از عوامل مهم دیگر در پدیده بلوغ زودرس محسوب می شوند

◄روابط والدین و نوع برخورد آن ها در مقابل فرزندانشان نیز می تواند مسبب بلوغ زودرس در آن ها شود

والدین باید توجه داشته باشند که اگر فرزندانشان تنها یک بار یکی از این موارد را تجربه نمایند، احتمال اعتیاد به این مسئله بسیار بالا خواهد رفت.

 

 

آسیب های بلوغ زودرس

 

ایجاد اضطراب و نگرانی و ابتلا به افسردگی:

هنگامی که فرزندان پیش از موعد مقرر به بلوغ می رسند، تفاوت هایی با همسن و سال های خود پیدا می کنند که گاهی باعث طرد آنان از گروه شده، مورد تمسخر دوستان قرار می گیرند. در میان خانواده نیز به سبب اینکه هنوز سن و سال آنان کم است و از آن ها انتظار بروز نقش کودکی می رود. پس از ابتلا به این مشکل تعدادی از نقش های بزرگسالی از ایشان مطالبه می شود و در نتیجه این قبیل کودکان دچار تعارض نقش خواهند شد. مواردی که ذکر شد روز به روز به آتش اضطراب و نگرانی فرزندان دامن می زند.

 

جست و جو در مسائل خصوصی والدین:

پس این که فرزند به بلوغ جنسی زودرس مبتلا می شود، سوال هایی در ذهنش ایجاد می گردد و چون کسی نمی تواند به طور واضح و آشکار به سوالات او پاسخ دهد، خود در پی دست یابی به پاسخ پرسش های خویش به کنجکاوی پرداخته و در مورد مسائل پنهانی والدین خود جست و جو می کند. این مسئله می تواند خطر آفرین باشد و تأثیرات جدی بر روح و روان فرزندان بگذارد. طرح سوالات نامربوط نیز می تواند از نشانه های دیگر جست و جوگری آنان در مورد مسائل جنسی باشد.

 

بروز مشکلات در تحصیل و مدرسه:

از دیگر آسیب های این پدیده می توان به مشکلات تحصیلی و مدرسه ایی اشاره کرد. هنگامی که فرزندان به بلوغ زودرس دچار می شوند و هدف آنان تغییر پیدا می کند (هدف آنان رسیدن به لذایذ جنسی و کسب اطلاعات درباره آنان می شود)، به دروس و تکالیف خود کم توجه شده، دچار افت تحصیلی می شوند. در کلاس درس توجه لازم را از خودشان نشان نمی دهند، در منزل به انجام تکالیف و مرور درس ها بی اعتنایی می کنند و در تخیلات خویش سیر می نمایند. این پدیده می تواند در مدرسه جلوه گر شده، مشکلاتی برای مربیان و دیگر دانش آموزان به وجود آورد و همان مسئله جست و جو در امور خصوصی والدین، در مدرسه نیز به شکلی دیگر ادامه پیدا کند. از دیگر مشکلات درون مدرسه می توان به تأثیرگذاری دیگر دوستان اشاره کرد. این فرزندان، تجربیات و افکار خویش را در اختیار هم کلاسی ها و دوستان خود قرار می دهند و زمینه ابتلای آنان را هم فراهم می کنند.

 


 

اختلال در خواب:

تخیلات و تفکرات فرزندان و نیز مشاهده مطالب، تصاویر و فیلم های مستهجن، که تاکنون هیچ تجربه ای در آن مورد نداشته اند؛ باعث می شود که در خواب و استراحت آنان اختلال ایجاد شود و موجبات ناراحتی ایشان رافراهم سازد.

 

خود ارضایی:

از آسیب های جدی بلوغ جنسی زودرس می توان به مقوله خود ارضایی اشاره کرد که عده ایی از مبتلایان به بلوغ زود به آن دچار می شوند. فرزندان مبتلا پس از حضور در دوران بحران، دست به خود ارضایی زده، احساس لذت می کنند و در آینده نیز به این عمل معتاد شده، از تکرار آن لذت می برند. این مسئله نه تنها در این سن و سال، بلکه در زمان ازدواج هم می تواند باعث مشکلاتی برای فرزندان بشود. مثلا ممکن است موجب انزال زودرس و ناتوانی جنسی زود هنگام گردد.

 

مشکلات جسمی:

فرزندانی که به چنین مشکلاتی دچار می شوند معمولا از نظر جسمی ضعیف شده، تغیراتی در روند رشد آنان به وجود می آید که باعث می شود سیر طبیعی رشد آن ها دچار اختلال شود.

نکته آخر این است که اگر والدین از بروز این مشکل پیشگیری نکنند و یا به درمان کودک مبتلا نپردازند، فرزندشان ضررهای جبران ناپذیری را متحمل می شود.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی