تصاوير منتخب

۰

چه چیزی می تواند محافظ حجاب باشد؟

مجموعه سفارشات حجاب

چه چیزی می تواند محافظ حجاب باشد؟

همه ما آرزو داریم؛ جامعه ای عفیف و عاری از هر گونه بی حیایی داشته باشیم، اما جالب اینجاست که اکثریت قریب به اتفاق مردم، تنها راه ایجاد چنین حالتی را حفظ حجاب توسط زنان دانسته و حجاب را تولید کننده ی انحصاری عفاف می دانیم؛ غافل از آن که؛ حجاب، که قرار است محافظ عفاف باشد خود نیاز به محافظت و نگهداری دارد و اگر پشتوانه های حجاب تولید نشوند و در جامعه وجود نداشته باشند، دیگر حجابی نخواهد بود که بتواند سطح عفاف را در جامعه گسترش دهد. تقلیل پیدا کردن مسئله به صرف مسئله ی حجاب و تلاش یک جانبه به مسئله حجاب، کار را برای ما سخت کرده است؛ ناگفته نماند که؛ اعتقاد ما بر این نیست که بدون حجاب می شود عفاف را گسترش داد، چرا که حجاب لازمه ی این امر است ولی حجاب نیاز به پشتیبان و عوامل ایجاد دارد.

در این مقاله سعی بر آن داریم یکی از فاکتورهای اصلی که هم پشتیبان حجاب وهم محافظ عفاف است را زیر ذره بین قرار دهیم.

 

چه چیزی می تواند محافظ حجاب باشد؟

 

با کمال تاسف باید گفت آنچه که این روزها از وضعیت ظاهری بسیاری از زنان جامعه مشاهده می شود، تنها به خود ایشان مربوط نمی شود و آنچه که می تواند تا حد زیادی در کم و کاست پوشش از سوی ایشان موثر باشد نقش مرد و غیرتمندی او در این امر است. آقای بیاتی، رئیس مرکز راه بردی عفاف و حیا و پژوهشگر در حوزه ی سبک زندگی عفیفانه در این باره می گوید:

 

«از نقش مردها در این مسئله غافل نشویم، این که زن را یک تنه مسئول بدانیم اشتباه است.»

                                                          

غیرت عبارت است از تنفر طبیعی انسان از مشارکت دیگران در چیزی که محبوب اوست که وجود این صفت انسان را به حفظ آنچه که مسئول حفاظت از آن است وا می دارد.

به عبارت دیگر، غیرت یعنی احساس مسئولیت مرد در قبال خانواده و ناموس خود، احساس تعلق به آنها و از مسیر مهربانی و عقلانیت به رفع احتیاجات پرداختن از جانب اوست. لذا می توان گفت غیرت همان محافظ عفاف است . فردی که خود عفیف است و میل به گناه را در خود کنترل می کند، اوست که می تواند نگهبان خانواده بوده و برای حجاب در این نهاد کوچک اجتماع، راهبرد تعیین کند و در ایجاد عفاف در خانواده اش نیز موثر باشد.

ما بر این موضوع که خانم ها در از بین بردن یا به وجود آوردن عفاف از مردها موثرتر هستند اتفاق نظر داریم. اما گویا تصور می کنیم هرکه موثرتر است مسئول نیز هست در صورتی که این گونه نیست.

 

نقش مردان در عفت ورزی زنان

                                                          

ایشان در ادامه بیان داشتند: ” مرد در یک خانواده می تواند مسیر عفیفانه زندگی کردن تمام خانم های خانواده، مثل همسر، دختر و … را تسهیل کند یا مسیر به گناه افتادنشان را سخت کند. این وظیفه ی مرد است که ما کمتر در مورد این موضوع صحبت می کنیم. قصد من، صحبت در مورد حامی و پشتیبان حجاب است. حجابی که انتظار داریم در جامعه به وجود بیاید تا ما در جامعه ی خود عفاف داشته باشیم.”

 ولی این حجاب چگونه به وجود می آید؟ وقتی مردی نسبت به حجاب همسر خود تعلق خاطر نداشته باشد، مردهایی که برای پز اجتماعی به همسران خود سفارش به کم کردن حجاب می کنند، آرایش کن که من توسط تو به دیگران اعلام شخصیت کنم، یعنی توسط همسرش برای خود جایگاه اجتماعی تعریف می کند، که این یکی از آسیب های زمان ما شده است. تا وقتی که ما به نقش زن معطوف هستیم و به مسئولیت مرد در حوزه ی تسهیل و به وجود آوردن سبک زندگی عفیفانه در خانواده توجه نمی کنیم مشکل همچنان به قوت خود باقیست و باید بدانیم که حجاب حتما حامی و نگهبان می خواهد. درست است که حجاب حامی و نگهبان عفاف است ولی خود حجاب نیازمند حامی و نگهبان است. اگر ما به محافظ و نگهبانان حجاب توجه نکنیم قطعا به مرور زمان حجاب کم رنگ خواهد شد.

 

اکثر شهدای مسجد گوهرشاد در زمان کشف حجاب مرد بودند!!!

                                                        

 با اندکی تفکر در اینباره میتوان به جرات گفت؛ اینکه در ۸۱ سال پیش مردم در حرم امام رضا (ع) در مسجد گوهرشاد جمع میشوند و تحصن می کنند، و کشف حجاب رضا خانی را بی حرمتی به زن تلقی می کنند و اینکه اکثر شهدای مسجد گوهرشاد مرد هستند و اینکه با وجود کشتار مردم برای گرفتن زهر چشم، باز هم جمعیت افزایش پیدا می کند تا آن فاجعه بزرگ رخ دهد واین که  حضورمردها را شاهد هستیم؛ اینها همه و همه حاکی از غیرتمندی و مردانگی مردان آن زمان است. اینها همه نشان برغیرت مردان آن زمان بوده که نگهبان حجاب و عفاف زنان در آن دوره از تاریخ بوده اند.

 یعنی به حدی حساسیت در جامعه متدینین ما وجود داشته است که علی رغم اینکه حاکمیت در آن زمان ضد حجاب بوده است، حجاب به صورت تمام و کمال وجود داشته است. چرا که پشتیبان حجاب یعنی “غیرت مرد”  در جامعه وجود داشته، چون مردان متدین ما غیرتمند هستند.

در آخر باید گفت با اینکه کم نیستند مردانی که غیرت خویش را همچنان برای محافظت از عفاف نوامیس خود به کار میبرند، اما با کمال تاسف علی رقم وجود اجدادی چون شهدای مسجد گوهر شاد، که به حدی غیور بودند که تا پای جان خویش از حجاب و عفت ورزی زنان این مرز و بوم دفاع کردند، این روزها غیرت برخی مردان به طرز شگفت آوری دچار آسیب شده است؛ چراکه بسیاری از مردان این زمانه بدون توجه به مقاصد شوم دشمن و با تاثیر پذیری از تبلیغات شوم و هدفمند شیاطین زمانه مهمترین وظیفه خویش، در قبال نوامیس خود، یعنی حفاظت از عفت ایشان، به واسطه غیرت خویش را به دست فراموشی سپرده و حتی برخی ناموس خود را به بی حرمتی نسبت به حجاب ترغیب کرده، فرد غیرتی را متعصب و امل معرفی کرده  و افراد محجبه را مورد تمسخر خویش قرار میدهند و …. که تمامی این موارد، بسی جای تفکر دارد!!!!!!

 

 

 

ندا طبا خیان_تحریریه سایت با حجاب

منبع عکس: همه جا با حجاب

 

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی