تصاوير منتخب

۰

در چه صورت توبه زنا کار پذیرفته می شود و در چه صورت حد بر او جاری می شود؟

مجموعه : پرسمان

در چه صورت توبه زنا کار پذیرفته می شود و در چه صورت حد بر او جاری می شود؟
می خواستم تمام احکام زنا را بدانم، می خواهم بدانم در چه صورت کسی را سنگسار می کنند و آیا توبه را در این مورد خدا قبول می کند و یا باید حتما حد و یا سنگسار شود؟
پاسخ اجمالی

زنا و رابطه نامشروع با زنان یکی از مفاسد بزرگ اجتماعی است که باعث خسارت های جبران ناپذیر است به همین جهت اسلام آن ر ا حرام دانسته و با آن شدیداً مبارزه نموده است. [1]

اولین و بهترین راه برای نجات   از این مهلکه عظیم راه پشیمانی و توبه در درگاه الهی است براین اساس افراد گناهکار وظیفه دارند اسرار خود را حفظ کرده و تنها در پیشگاه خدای توبه پذیر مهربان به گناه خود اعتراف کرده وتوبه نمایند.

حدّ زنا در صورتی اجرا می شود که عمل زنا در دادگاه صالحه ثابت شده باشد و اگر در دادگاه ثابت نشود یا قبل از اثبات آن زانی واقعاً بین خود و خدای خود توبه کرده باشد حدّی بر او جاری نمی شود. [2] و انشاءا... توبه او مورد قبول درگاه الهی است. عمل زنا تنها ازیکی از راه های زیر قابل اثبات می باشد:

1- شهادت چهار شاهد عادل مرد که شهادت بدهند با چشم خود این عمل را به صورت کاملاً واضح دیده اند. [3] ( با شهادت سه شاهد عادل مرد ثابت نمی شود. همچنین با شهادت به اینکه دیدم این دو نفر در آغوش هم هستند زنا ثابت نمی شود.)

2- شهادت سه شاهد عادل مرد و دو زن

3- با شهادت دو شاهد عادل مرد و چهار زن فقط زنایی ثابت می شود که موجب حد غیر سنگسار است.

4- چهار مرتبه اقرار شخص زانی (با دو و سه مرتبه اقرار به زنا موجب حدّ نمى‏شود.) [4]

لازم به تذکر است که مجازات رجم (سنگسار) درمورد زنا کاری است که در زمان زنا محصن یا محصنه باشد (متأهل بوده و امکان دسترسی به همسر خود را داشته باشد.) و با یک فرد بالغ و عاقل عمل شنیع زنا را انجام داده باشد.[5] اما غیر این مورد مجازات رجم ندارد.


این سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد.



[1] اقتباس از سؤال شماره 2688 (سایت: 2914) .

[2] تحریر الوسیلة، ج‏2، ص: 462،مسألة 16 ،"یسقط الحد لو تاب قبل قیام البینة رجما کان أو جلدا"

[3]  تحریر الوسیلة، ج‏2، ص: 461 مسألة 10 ،"لا بد فی شهادة الشهود على الزنا من التصریح أو نحوه..."

[4] . تحریر الوسیلة، ج‏2، ص: 461،مسألة 9 ،"یثبت الزنا بالبینة، و یعتبر أن لا تکون أقل من أربعة رجال أو ثلاثة رجال و امرأتین. "

[5] تحریر الوسیلة، ج‏2، ص: 464،"الثانی- الرجم فقط،فیجب على المحصن إذا زنى ببالغة عاقلة، و على المحصنة إذا زنت ببالغ عاقل إن کانا شابین، و فی قول معروف یجمع فی الشاب و الشابة بین الجلد و الرجم، و الأقرب الرجم فقط. "

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی