تصاوير منتخب

۰

مردها شبها به جنگ نمی روند!

مجموعه : روانشناسی زناشویی

مردها شبها به جنگ نمی روند!

همه چیز از یک تفاوت اساسی شروع می شود. از اینکه شما و همسرتان در دو دنیای متفاوت پرورش یافته اید و به همین دلیل دنیا را به شیوه های متفاوتی می بینید؛ شیوه هایی که باعث می شود تحلیل شما از واقعیت ها و نحوه مواجهه تان با آنها، زمین تا آسمان با هم فرق کند.

تفاوت های میان شما و همسرتان ممکن است شما را برای پهن کردن دام هایی در جریان بحث، وسوسه کند و خیال شکست دادن همسرتان از مسیر نقطه ضعف هایش را به ذهن تان بیندازد.
حال ببنیم در یک دعوای زن و شوهری شما چطور می توانید پیروز میدان باشید و در کنار شوهرتان زندگی تان را نجات دهید. هنگامی که مردها احساس می کنند مورد تهدید واقع شده اند، می ترسند و احساس آسیب پذیری می کنند. در این مواقع سعی می کنند شما را از احساسات تان دور کنند تا شاید شانس بیشتری برای برنده بودن پیدا کنند. واقعیت این است که مردها میانه ای با احساسات و ابراز آنها ندارند. آنها در همه سال های زندگی شان یاد گرفته اند با منطق و جدیت به همه چیز نگاه کنند و قبل از بررسی هر واقعیتی، احساسات شان را از آن بیرون بکشند.
بازنده نباشید

مردها هنگام  استفاده از مغز و قوه تفکر خود، در مقایسه با هنگامی که از قلب و احساسات شان صحبت می کنند، احساس تسلط بیشتری دارند؛ چراکه تمرین بیشتری در این زمینه داشته اند. به همین دلیل است آنها هنگامی که شما به ابراز احساسات می پردازید، احساس ضعف می کنند و برای موازنه قدرت، سعی می کنند مکالمه را از «احساسات» به سمت «داده ها» سوق دهند و در این راه سوال های زیادی از شما می پرسند.
آرام باش! خیلی عصبی شدی!

به جای اینکه دنبال طراحی یک دام باشید، بهتر است موقعیتی ایجاد کنید که هر دوی شما حرف های تان را به بهترین شکل مقابل هم بزنید

گفتیم مردها همیشه دنبال این هستند که شما را به تله منطق بیندازند و از همین راه پیروز بحث های زن و شوهری شوند. آنها به جای اینکه احساسات خود را در این باره ابراز کنند، همه چیز را به دقت و با به خدمت گرفتن همه قدرت منطق شان مشاهده کرده و سعی می کنند با گفتن جملاتی نظیر جملات زیر احساسات شما را زیر سوال ببرند.
-کمی عصبی به نظر می رسی! خیلی احساساتی برخورد می کنی. . .
- نمی فهمم چرا اینطور به هم ریختی. . .
- آرام باش! خیلی عصبی شدی!
- به خودت بیا! بیش از حد احساساتی هستی و نق می زنی!
جالب اینجاست که این تاکتیک ها که اغلب مردها با به کار بردن شان می خواهند عنان بحث را به دست بگیرند، در مورد اغلب زن ها موثر واقع می شود. زن هایی که با این سرکوب ها مواجه می شوند، توان خود را از دست می دهند و بی آنکه بخواهند یا توانش را داشته باشند، به یک نبرد منطقی کشیده می شوند. شاید تصور کنید همسرتان نمی داند چه می کند، اما واقعیت این است که اغلب مردها این بازی را با آگاهی کامل طراحی و شروع می کنند و چون می دانند در آن پیروز می شوند، همیشه سراغش می روند.
چرا مردها شب ها با شما بحث نمی کنند؟

برای شما هم پیش آمده که حدود 11 شب که همسرتان کمی از خستگی کارش رها شده و مشغول تماشای تلویزیون است با او در مورد چیزی که فکرتان را مشغول کرده صحبت کنید؟ احتمالا شما هم در این شرایط شنیده اید که «خسته ام! وقت گیر آوردی؟» یا «بگذار فردا در موردش حرف می زنیم!» تکرار چنین طفره رفتن هایی می تواند شما را کلافه کند اما اگر واقعیت این موضوع را بدانید، بهتر می توانید حلش کنید.
واقعیت این است که مردها شب ها هنگامی که خسته هستند، احساس تسلط کمتری بر تفکرشان و بحثی که با شما راه افتاده می کنند. مردها اغلب به مکالمه، به چشم یک «نبرد قدرت» کوچک می نگرند و به همین دلیل دوست دارند زمانی که لباس رزم پوشیده اند و در اوج آمادگی هستند، گفت وگو را شروع کنند.
مجهز باشید

مردها هنگام  استفاده از مغز و قوه تفکر خود، در مقایسه با هنگامی که از قلب و احساسات شان صحبت می کنند، احساس تسلط بیشتری دارند؛ چراکه تمرین بیشتری در این زمینه داشته اند

به جای اینکه شما دنبال طراحی یک دام باشید، بهتر است موقعیتی ایجاد کنید که هر دوی شما حرف های تان را به بهترین شکل مقابل هم بزنید. پس چاره ای جز این ندارید که با همسرتان صحبت کرده و سعی کنید راجع به زمانی که باید صحبت کنید، به توافق برسید. شاید لازم باشد تا فردا صبح صبر کنید اما واضح است که باید برای خود محدودیت زمانی در نظر بگیرید و گفت وگو را بیش از حد به تعویق نیندازید.
حرف یکدیگر را بفهمید

درحالی که شما و همسرتان همین طور مشغول دعوا هستید، احساس گیجی و سردرگمی هر دوی شما هر لحظه بیشتر شده و بحث از مسیری که بتوانید کنترلش کنید خارج می شود. شاید از خود بپرسید یک گفت وگوی ساده چرا همیشه به بالا رفتن صداهای تان و تنش های آزار دهنده ختم می شود. واقعیت از این قرار است؛ شما و همسرتان چشم مشترکی برای دیدن و زبان مشترکی برای حرف زدن ندارید؛ برای مثال به آن اندازه که زن ها به جزئیات دقت دارند، مردها ندارند.
زن ها این طور آموزش دیده اند که تمامی جزئیات را ببینند و در جریان بحث اغلب از اینکه همسرشان متوجه بسیاری از چیزهایی که آشفته و نگران شان کرده، نشده زجر می کشند. مشکل اینجاست که زن ها ناخودآگاه انتظار دارند مردها هم همان نوع ادراک را داشته باشند و مثل آنها به جزئیات توجه کنند؛ درحالی که چنین اتفاقی هرگز نمی افتد.و در اینجاست که بحث ها گل می اندازد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی