تصاوير منتخب

۰

اعتیاد به دیدن تصاویر مبتذل چگونه درمان می شود؟

مجموعه : پرسمان

اعتیاد به دیدن تصاویر مبتذل چگونه درمان می شود؟

 گرفتار و معتاد دیدن تصاویر مبتذل هستم و نمیدونم چطور ترک کنم. ممنون میشم راهکار نشونم بدید. و متاسفانه چهار یا پنج بار منجر به خود ارضایی شده است.

پاسخ:

با سلام و تشکر از حسن اعتماد شما

کسی که به  عادت ناپسندی  مبتلا است، از دو را ه علمی و عملی می تواند با این عادت بد مبارزه کند.

راه علمی آن است که انسان ضررهای آن را بداند.انسان اگر نسبت به منفعت یا ضرر چیزی آگاه شد، بر انجام یا ترک آن تصمیم می گیرد. انسان زمانى به کارى اقدام مى‏کند که "اختیار" داشته باشد وانجام آن را "اراده" کند، موجود بى اختیار، فاقد اراده است و انسان مختار تا زمانى، عملى را اراده نکرده، اقدام نمى‏کند.

اراده، میل و شوق شدیدى است که انسان را به عکس العمل در برابر امور، وادار مى‏سازد. میل و شوق هنگامى پدید مى‏آید که آدمى نسبت به فواید یا زیان‏هاى چیزى " شناخت و آگاهى" لازم را داشته باشد..

هر گاه انسان عاقل از آثار و عواقب سعادت سوز و رسوا کننده گناهان و باطن زشتگناهان از جمله نگاه به تصاویرمبتذل، آگاه باشد، حاضر نمى‏شود لحظه‏اى در مورد آن فکر کند و قوه تخیل خود را به کار گیرد، چه رسد بخواهد اقدامى عملى انجام دهد، چنان که اگر میوه‏هاى شیرین و ثمرات دل‏پذیر و شوق‏انگیز انجام واجبات و خوددارى نفس از ارتکاب گناهان را بداند، با اراده‏اى قوى به سوى آن شتاب خواهد داشت.

در قران مجید و روایات صحنه‏هاى مختلفى از میدان جهاد اکبر - که جهاد باهواى نفس است و رابطه با پیامبران و سایر اولیاى الهى ترسیم شده است - اساسا جهاد آگاهانه با دشمنان بیرونى و بشریت هنگامى میسر است که انسان بتواند در جهاد با دشمنان درونى و هواى نفس غالب و پیروز گردد..

در بربر صحنه هایى از لجن زارهاى گناه و پویندگان فاسد و مفسد آن و سرانجام زندگى و سرنوشت نکبت بار آنان جهت اطلاع و عبرت آموزى بشریت گزارش شده است. آگاهى از الگوها و اسوه‏هاى جهاد اکبر و انسانیت، و سعادت و رستگارى هایى که نصیب آنان گشته، هم چنین اطلاع از کار کردهاى بزه کاران و مجرمان، و سرانجام شوم زندگى آلوده به گناهشان باعث عبرت آموزى و تقویت اراده، در حفظ و نگهدارى نفس از افتادن به ورطه لجن زار گناه مى‏گردد.

سرگذشت حضرت یوسف(ع) و داستان عشق شهوانى و آتشین همسر عزیز مصر یکى از مهم‏ترین آن‏ها است. در سوره یوسف مى‏خوانیم که حضرت با آن که در بهار جوانى قرار داشت و مانند هر جوان دیگرى تمایلات نفسانى و غرایز جنسى داشت، اما ایمان و عفت ورزى او و استمداد جویى از خدا، موجب گشت از میدان مبارزه با هواى نفس روسفید درآید. چون عزم و اراه وایمان و عفاف را بروز داد. خداوند نعمت‏هاى مادى و معنوى و مقام پادشاهى مصر و نبوت را به او عنایت فرمود، مهم‏تر این که، عالى‏ترین مدال و مراتب کمالى انسانى را با جمله "انه من عبادنا المخلصین". به او اهدا نمود..

نکته‏اى مهم:

خداوند پس از بیان قصه حضرت یوسف(ع) یک قاعده کلى و سنت پیوسته را با جمله "و کذلک نجزى لمحسنین"،  به اطلاع بشر مى‏رساند، مبنى بر این که: هر کسى بخوهد چون یوسف عفیف و پاکدامن باشد و احسان و نیکى‏ها و نعمت‏هاى الهى را با احسان و شکر گذارى پاسخ دهد و کفران نکند، همانند یوسف در دنیا مورد لطف و عنایت ویژه خداوند قرار خواهد گرفت.(5) از آن سو، داستان ذلت بار زندگى زلیخا - همسر پادشاه مصر - را مى‏خوانیم که چگونه اسب لجام گسیخته شهوت و غرایز جنسى او را از اوج عزت ساقط نموده است.
البته مهم ترین راه برای کنترل غریزه جنسی ، ازدواج است. اسلام درعین حال که به عفت و پاکدامنی تاکید دارد ، بر سنت ازدواج نیز تاکید می کند .
پس در اولین فرصت ممکن یک جوان مسلمان باید به ازدواج رو آورده یا شرایط آن را فراهم نماید. 
براى کنترل نگاه از گناه راهکارهایى وجود دارد که مهم‏ترین آن‏ها عبارتند از

براى کنترل نگاه از گناه راهکارهایى وجود دارد که مهم‏ترین آن‏ها عبارتند از:
1. از بین بردن زمینه و مقدمات گناه : مطمئنا تا زمانی که زمینه های گناه و مقدمات آن فراهم باشد ، دوری نمودن از آن سخت است و حتی گاهی ناممکن است ، به خصوص زمینه گناه جنسی که تحریکات جنسی به خصوص در مردان سریع اتفاق می افتد ؛ بنابراین بهترین راه پرهیز نمودن از مقدمات آن است. باید سعی نمایید که حد اقل استفاده از اینترنت و آن هم برای کارهای ضروری داشته باشید.
هم چنین سعی کنیدکه هنگام ورود به اینترنت ، کسانی در کنارتان باشند . کسانی که با وجچود آنها مطمئنا وارد سایتهای بد نخواهید شد.
گاهی ابتدا با انگیزه خوب وارد می شوید ، مثلا برای یافتن مطالب علمی یا خبری آما ناخود آگاه به سمت های دیگر کشیده می شوید. بنابراین مراقب باشید که راه فریب شیطان را از سرچشمه ببندید.

2- خداباورى: اعتقاد به خدا و یقین داشتن به این که انسان در محضر خدا است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمى است، به انسان کمک مى‏کند نگاه خود را کنترل نماید. امام صادق(ع) مى‏فرماید: "فروبستن چشم از گناه میسّر نیست مگر این که انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش مشاهده کرده باشد".

از امام على(ع) سؤال شد: توانایى بر کنترل چشم چگونه حاصل مى‏شود؟ حضرت فرمود: "این که خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بدانى و تسلیم او باشى".(1)

2- توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتى دارد، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدى که بر چشم پوشى مترتب است، عبارتند از:

الف) راحتى دل: کسى که چشمش را فرو بندد، دلش را آرام کرده است.

با نگاه انسان احساس آرامش نمى‏کند، زیرا احساسات و غرایز شهوانى تمام ناشدنى و سیرى‏ناپذیر است و نفس اماره انسان را به بدى و زشتى هر چه بیشتر وادار مى‏کند.

امام على(ع) مى‏فرماید: "کسى که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است".(2)

ب) کشف حقایق: رسول اکرم(ص) مى‏فرماید: "چشمتان را فرو بندد تا عجائبى را ببینید".(3)

ج) شیرینى عبادت را حس کردن: پیامبر اسلام(ص) مى‏فرماید: "مسلمانى چشم خود را از زن نامحرم فرو نمى‏بندد مگر آن که خداوند شیرینى عبادتش را در دل او ایجاد مى‏کند".(4)

د) تزویج حور العین: امام صادق(ع) مى‏فرماید: "کسى که نگاهش به زن نامحرمى بیفتد، پس چشمش را به سوى آسمان افکند و یا نگاهش را فرو بندد، خداوند حورالعین را به ازدواج او در مى‏آورد".(5)

3- توجه به عواقب نگاه حرام: کسى که بداند نگاه چه پیامدهاى ناگوارى دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد کرد و نگاهش را کنتزل خواهد کرد. رسول اکرم(ص) مى‏فرماید: "کسى که چشمش را از حرام پر کند، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد، مگر آن که توبه کند و برگردد".(6)

در روایت دیگر مى‏فرماید: "نگاه تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است".(7)

حضرت مسیح فرمود: "از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت و رشد دهنده فسق است".(8)

4- طرد افکار شیطانى: براى کنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افکار شیطانى دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام على(ع) مى‏فرماید: "کسى که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن گناه کشیده خواهد شد".(9)

5- پرهیز از عوامل تحریک زا: تخیّلات تحریک کننده، رفت و آمد در جاهایى که نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، دیدن فیلم‏ها و عکس‏هاى مبتدل، زمینه را براى چشم چرانى فراهم مى‏کند.

6- دقت در دوست یابى: بررسى‏ها نشان مى‏دهد که نوجوانان، اوّلین قدم‏هاى انحراف و تباهى را به کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفته‏اند.(10) آلودگى و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت مى‏کند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست.

امام على(ع) مى‏فرماید: "از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکى را از طبع آن‏ها سرقت مى‏کند".(11)

7- ازدواج: یکى از راه‏هاى مؤثر در کنترل نگاه، ارضاى صحیح غریزه جنسى از طریق ازدواج است. رسول خدا(ص) مى‏فرماید: "اى گروه جوانان! هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا این بهترین وسیله است که چشم را از نگاه‏هاى آلوده و عورت را از بى عفّتى محافظت مى‏کند".(12)

8- تقویت اراده: نگاه به تصاویر مبتذل اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصایص طبیعى و ذاتى، دامنه دار و پر نفوذ مى‏گردد و به منزله طبیعت دوم در مى‏آید. در این حال رهایى از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمى راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است. براى مبارزه با آن باید دو کار انجام گیرد:

الف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود، برای یک هفته خود را از اینترنت محروم کنید.

ب) عادت پسندیده‏اى جایگزین گردد و خود را به کارهاى پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.

خود ارضایی شما رابطه مستقیم با دیدن شما دارد با ترک نگاه که سبب تحریک شما است می توانید این گناه بزرگ را نیز ترک کنید.

 

1. بحارالأنوار، ج 101، ص 41.

2. میزان الحکمة، ج 4، ص 3289.

3. بحارالأنوار، ج 101.

4. میزان الحکمة، همان، ص 3292.

5. همان.

6. بحارالأنوار، ج 73، ص 334.

7. همان، ج 101، ص 38.

8. همان، ص 42.

9. غررالحکم، ج 5، ص 321.

10. محمد على سادات، راهنماى پدران و مادران، ج 1، ص 99.

11. ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 272.

12. مکارم الاخلاق، ص 100.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی