تصاوير منتخب

۰

در تنهایی شهوت من زیاد شده و قدرت تمرکزم را گرفته

مجموعه : پرسمان

در تنهایی شهوت من زیاد شده و قدرت تمرکزم را  گرفته

 هنگامی که مطالعه میکنم یا وقتی تنها میشوم شهوت من زیاد شده و قدرت تمرکز را از من میگیرد در نتیجه برای فهم کتابهایم باید مطالب را حداقل دو بار و بیشتر مرور کنم لطفا من را راهنمایی کنید.

پاسخ:

با عرض سلام و آرزوی توفیقات  الهی برای شما. 

به نظر می رسد که حل بخشی از مشکل در سوالتان نهفته باشد ؛زیرا حالتی را که اشاره کردید ، بیشتر در حالت هنگام مطالعه و تنهایی به شما رو می آورد ؛ بنابراین در اولین مرحله ، بهترین کار این است که در خانه یا جایی  سعی کنید که تنها نباشید و مطالعات درسی خود را بیشتر در مجامع عمومی مانند کتاب خانه ها داشته باشید ، تا هم بر افکار خود بیشتر مسلط شوید و در درس ها موفق تر باشید و هم از تحریکات شهوانی جلوگیری کنید.

در مرحله دیگر به راههایی که موجب تمرکز بیشتر بر دروس می شود ، توجه نمایید و در خواندن دروس نیز در خود انگیزه های قوی تر ایجاد کنید. 

برای کنترل شهوت به طور کلی به مطالب ذیل و راهکارهای ارائه شده توجه نمایید.

مهم ترین راه برای کنترل شهوت ، همان ارضاء غریزه جنسی از راه ازدواج است.

پیامبر اسلام فرمود: «از گروه جوانان، هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا بهترین وسیله است که چشم را از نگاه های آلوده و عورت را از بی عفتی محافظت می کند».(1)

در عین حال قرآن مجید راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینة ازدواج، عفت پیشگی و یا خویشتن داری در امور جنسی می داند و می فرماید: «آن ها که وسیلة ازدواج ندارند، باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز کند».(2) البته این امر، نیاز به تلاش بسیار دارد که در روایات به عنوان جهاد اکبر مطرح شده است.

در عین حال برای کنترل بر غریزه جنسی در دوران تجرد به نکات ذیل توجه فرمایید:
1ـ طرد افکار وسوسه انگیز: مشکل ترین مرحلة رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوی است. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد».(3)
2ـ پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره.
3ـ کنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزة جنسی باید از دیدن آن چه که میل جنسی را تحریک می کند خودداری کرد. امام علی(ع) می فرماید: «بهترین عامل رو گردانی از شهوات، فروبستن چشم ها است».(4)
4ـ عدم آمیختگی زن و مرد: همنشینی زن و مرد و همسخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر زمینة لغزش را فراهم می کند.
5ـ کم خوری: یکی دیگر از راه های کنترل غریزة جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزه داری به عنوان عامل تعدیل غریزة جنسی یاد شده است.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است».(5) 
6ـ یکی از راه های آرام کردن طوفان غریزة جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می دهد و از مسایل دیگر کم می کند.
7ـ آخرت گرایی: توجه به پاداش اخروی دربارة کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش های نفس و شهوات را فراموش کند».(6)
8ـ یاد مرگ: رسول خدا(ص) اصحاب خود را دربارة مرگ بسیار سفارش می کرد و می فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید، زیرا یاد مرگ شکنندة لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است».(7)

1.    مکارم الاخلاق، ص 100.
2.    نور (24) آیة 33.
3.    غررالحکم، ج 5، ص 321.
4.    همان، ج 6، ص 164.
5.    بحارالانوار، ج 100، ص 220.
6.    نهج البلاغه، قصار 30.
7.    بحارالانوار، ج 74، ص 388.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی